“Alt er unikt i Postbyen: Størrelsen, sammensætningen, beliggenheden, arkitekturen”

Det højeste tårn i Postbyen får boliger på 29. etage. Nu er 2. etaper så langt, at bygherren kan afholde rejsegilde. De seks bygninger forventes at stå færdige i 2025.
Tidsplanen for de fire tårne og to øvrige bygninger i Postbyens 2. etape holder, og beboere og virksomheder forventes at kunne flytte ind i 2025. Tårnene certificeres til både DGNB-Sølv og LEED. Visualisering: Arkitema
Tidsplanen for de fire tårne og to øvrige bygninger i Postbyens 2. etape holder, og beboere og virksomheder forventes at kunne flytte ind i 2025. Tårnene certificeres til både DGNB-Sølv og LEED. Visualisering: Arkitema

Det er stadig et stykke ude i fremtiden, men når vi skriver 2028 vil alle tre etaper i den nye københavnerbydel Postbyen stå færdige med intet mindre end 235.000 nye kvadratmeter med bl.a. ejerboliger, almene boliger, ungdomsboliger, hotellejligheder og kontorbygninger – bl.a. nyt domicil til Danske Bank.

Byggeriet på den gamle postgrund over for Hovedbanegården skrider planmæssigt frem og i denne uge afholder Danica Pension, der er bygherren på 2. etape, rejsegilde på etapens 6 bygninger på i alt 92.000 kvm.

De fire af tårnene kommer til at bestå af boliger og hotellejligheder; dertil kommer kontorbygningen The Stamp samt en bygning med sundhedstilbud. De seks bygninger forventes at stå færdige i 2025.

Læs også: Danica Ejendomme lander resultat på over 1 milliard: “Tilfredsstillende”

– At bygge en helt ny bydel op fra grunden er et enormt projekt. De fire tårne i Postbyens 2. etape, hvoraf det højeste tårn, på højde med rådhustårnet, indeholder boliger i 29 etager. Tårnene er i smuk arkitektur, der vil tage sig godt ud i Københavns skyline, siger Ann-Marie Lewis, der er udviklingsdirektør for Postbyen i Danica Ejendomme og ansvarlig for 2. etape.

Hun tilføjer:

– Det har hele tiden været målet at skabe en levende bydel, som så mange som muligt har lyst til at bevæge sig rundt i uanset om de bor der eller ej. Derfor er vigtige elementer også at skabe dejlige åbne pladser og grønne uderum i Postbyen, som vil være bilfrit område. Der vil være legeplads, sidderum, springvand, fortove og cykelstier. Generelt er det vores forventning, at blandingen af hoteller, ungdomsboliger og kontorer vil skabe et livligt kvarter alle ugens dage, som vil tiltrække både københavnere og turister, siger Ann-Marie Lewis.

Det anslås, at mindst 6.000 mennesker vil arbejde i Postbyen, der bliver bilfri og får 5.500 cykelparkeringspladser. I den ca. 30.000 kvm kælder under tårnene bliver der bl.a. plads til parkering af 1.000 biler. Visualisering: Arkitema
Det anslås, at mindst 6.000 mennesker vil arbejde i Postbyen, der bliver bilfri og får 5.500 cykelparkeringspladser. I den ca. 30.000 kvm kælder under tårnene bliver der bl.a. plads til parkering af 1.000 biler. Visualisering: Arkitema

Alt er unikt

Nordstern er totalentreprenør på opførelsen af de seks bygninger i Postbyens 2. etape. Her er CPO Jesper Henkel meget tilfreds med, at byggeriet er så fremskredet:

– Uanset hvor længe man er i byggebranchen, er det sjældent, man får lov at opleve at være med til at opføre et byggeri som dette. Alt er unikt: Størrelsen, sammensætningen, beliggenheden, arkitekturen.

Postbyens etape 1 omfatter Danske Banks domicil, som er færdigt og klar til indflytning.

Etape 3 består af boliger, almene boliger, ungdomsboliger og erhverv, og står klar i 2028. Her er DSB Ejendomsudvikling og Danica Pension ligeværdige bygherrer.

Relateret indhold