I 1800-tallet var Bergen den største træby i Europa, hvor huse i træ dannede ramme om travle torve og gader. Det historiske bymiljø kan opleves på Gamle Bergen Museum, som nu får et dansk islæt. Med SLA og Norconsult som underrådgivere har AART architects nemlig vundet konkurrencen om at forene og formidle friluftsmuseets fortælling i en ny publikumsbygning. Det oplyser AART i en pressemeddelelse.
– Vinderprojektet har høj kvalitet, gode løsninger og et tidløst udtryk, som står godt til de øvrige bygninger i museet. Gennem det skal vi styrke fortællingen om museet, se byhistorien i en større sammenhæng og revitalisere nærområdet, siger direktør for Bymuseet i Bergen og leder af juryens arbejde, Marianne L. Nielsen.
Formidlende hus
For AART har det været vigtigt ikke kun at formgive den nye bygning efter de gamle træhuse, men også at gøre den i stand til at formidle til de besøgende, hvad de har i vente på museet.
– Den nye publikumsbygning tager ikke alene form efter de gamle træhuse. Den trækker også det historiske bymiljø ind i foyeren og indrammer kigget til friluftsmuseet. På én og samme tid vender den sig udad og indad. Alt sammen med fokus på at give de besøgende en forsmag på den oplevelse, som venter. Vi ser frem til at arbejde videre med projektet og føje et nyt kapitel til museets fantastiske fortælling om det gamle Bergen, siger Thomas Pedersen, leder af AART Architects’ norske afdeling.
Publikumsbygningen fortolker det historiske bymiljø ved at fremstå som tre forbundne, men forskudte saddeltagshuse i træ. Tro mod Bergens kulturarv føjer bygningen en ny dimension til museumsoplevelsen samtidig med, at den skaber en indre, rumlig sammenhæng. En sammenhæng, som understøttes af en centralt placeret amfitrappe, der inviterer til ophold og åbner udstillingsrummene på tværs af etagerne.
Nordisk strategi
Gamle Bergen Bymuseum er det seneste af en stribe vinderprojekter i Norge fra AART Architects’ hånd. Med flere markante projekter på tegnebordet – fra det nye vikingetidsmuseum i Oslo til det nye universitetssygehus i Stavanger – og en vækst i omsætning på 50 procent de seneste tre år er den danske arkitektvirksomhed i færd med at udfolde sit strategiske fokus på Norden.
– I de seneste år har vi arbejdet strategisk med at få endnu bedre fat på vores norske og øvrige nordiske markeder. Vi har investeret i ledelse og tunge specialistkompetencer, samtidig med at vi har opbygget et godt netværk på tværs af fag, brancher og geografi. Vores fokus er på den lange bane – og at strategien allerede sætter succesfulde spor med flere prestigefulde projekter bekræfter os i at være på rette vej, siger Thomas Pedersen.