I starten af 2021 begyndte byggeriet af Femern Bælt-tunnelen formelt på en bar mark øst for Rødbyhavn.
Godt tre år senere er der opført verdens største og mest avancerede produktionsanlæg til betonelementer, hvor de 217 meter lange og 73.500 ton tunge elementer til tunnelen skal produceres.
I går indviede H.M. Kong Frederik X så officielt det første tunnelelement i det, der bliver verdens længste sænketunnel på 18 km.
Blandt deltagerne var transportminister Thomas Danielsen:
– Med Femern Bælt-tunnelen får vi et fantastisk og grænseoverskridende infrastrukturprojekt. Det er en milepæl i danmarkshistorien.
Viser vej for resten af verden
Med til indvielsen var også repræsentanter for bygherren Femern, hovedentreprenøren Femern Link Contractors (FLC) og nogle af de lærlinge, som arbejder på projektet.
Her er det: Femern-forbindelsens første færdige tunnelelement
– I dag er et synligt bevis på, hvor langt vi er kommet. Ligesom dette projekt bygger på erfaringerne fra Storebælt og Øresund, så kommer Femern Bælt-tunnelen til at vise vej for mange andre store projekter i Danmark og i resten af verden, sagde Mikkel Hemmingsen, adm. direktør i Sund & Bælt, der er bygherre på Femern Bælt-tunnelen.
En del af fremtidens faglige arbejdskraft
Under kongens besøg på byggepladsen fik han lejlighed til at hilse på nogle af de lærlinge, der til daglig bidrager til tunnelbyggeriet.
Godt 34.000 timer: Flere lærlinge på Femern end forventet
Ifm. projektet er indskrevet sociale klausuler i anlægskontrakterne, som sikrer, at der bliver oprettet 500 lærlingeårsværk:
– Som lærlinge på Femern-projektet er vi en del af fremtidens faglige arbejdskraft, som der i høj grad vil blive brug for. Jeg håber, at vi, ved at stå her i dag, kan bidrage til at komme ud til andre unge med budskabet om, at de faglige uddannelser er spændende og meget indholdsrige, sagde Andreas Madsen, der er procesoperatørlærling i FLC.