For at reducere eget ressourceforbrug har anlægs- og nedrivningsvirksomheden indgået en ny aftale med grossisten Carl Ras – og sender samtidig et signal til eksisterende og kommende leverandører ift. at reducere klimabelastningen fra deres produktion.
ESG-krav påvirker i stadigt højere grad ud i hele bygge- og anlægsbranches værdikæde.
Forud for næste års forhandlinger vil anlægs- og nedrivningsvirksomheden Tscherning nu evaluere sine leverandører på en række parametre – en evaluering, der kommer med en ind i forhandlingerne, fortæller materielchef Erik Høi:
– Det skal ikke forstås som om, at vi kommer med pisken. Vi har stor tillid til, at vi har en masse leverandører, der rent faktisk gerne vil evalueres på andre parametre end pris og leveringsbetingelser. Hos Tscherning sætter vi i hvert fald stor pris på det, når vores kunder udfordrer os på vores ESG-ydelser.
Tscherning: Vores opgave er at opfylde kundens grønne behov
ESG står for Environment, Social og Governance og dækker over hhv. miljø og klima, sociale forhold samt virksomhedsadfærd.
Bliver nødt til at se på alle leverandører
Udmeldingen kommer samtidig med, at Tscherning netop har indgået en ny leverandøraftale med grossisten Carl Ras om levering af værktøj og materiel. En aftale, der i særlig grad er kommet i stand, fordi værktøjsgrossisten bl.a. har fokus på at hjælpe sine kunder til at reducere sit ressourceforbrug.
– Hvis vi skal være tro mod vores ambitioner, bliver vi nødt til at se på alle leverandører. Det skal denne og fremtidige aftaler hjælpe os.
Kæmper med ESG-krav: Virksomheder mangler grundlæggende forståelse
Tscherning har bl.a. haft fokus på, at Carl Ras har etableret et system for hjemtagning af brugt værktøj, hvor der er lavet meningsfulde samarbejder med blandt andet Repair Cafeer, nødhjælpsorganisationer og fagskoler om at modtage brugt, men serviceret værktøj, som dermed får et nyt liv, når Tscherning leverer dem tilbage. Derudover har man i aftalen forsøgt at skabe incitamenter for Tscherning til at reducere eks. leverancer, der kunne være undgået.
– Vi har allerede en masse gode leverandører, der har virkelig gode til at tænke ud af boksen ift. at hjælpe os med at blive endnu bedre. Men det er første gang, at det har været omdrejningspunktet vores dialog. Det afspejler, at vi i højere grad begynder at se de øvrige faktorer som pris og kvalitet som hygiejnefaktorer. Vi skal forvente mere af vores leverandører, fordi vi ikke kan komme i mål uden dem, siger Erik Høi.