Sådan minimerer byggeriet de mange dyre konflikter

En ny publikation fra Værdibyg giver konkrete bud på, hvordan virksomheder kan arbejde med at etablere og fastholde den vigtige tillid på byggeprojekter - og dermed undgå konflikter, der hvert år koster byggeri milliarder.
Bag Værdibyg står brancheorganisationerne BAT-Kartellet, Bygherreforeningen, DI Byggeri, Danske Arkitektvirksomheder, Foreningen af Rådgivende Ingeniører og Tekniq Arbejdsgiverne. Foto: Jonathan Grevsen.
Bag Værdibyg står brancheorganisationerne BAT-Kartellet, Bygherreforeningen, DI Byggeri, Danske Arkitektvirksomheder, Foreningen af Rådgivende Ingeniører og Tekniq Arbejdsgiverne. Foto: Jonathan Grevsen.

Efter de to første publikationer ‘Kender du typen?’ og ‘Forstå og håndter konflikter i byggeriet’ har Værdibyg nu udgivet tredje og sidste publikation, ‘Tillid i byggeprocessen’, i en serie om procesledelse i byggeriet.

– Byggeriet er organiseret i projekter, hvilket bidrager til en ekstra kompleksitet, hver gang vi sætter en bygherre, rådgiver, entreprenør, underentreprenør, driftsorganisation og brugergruppe sammen i én ny fælles projektorganisation. Uden samarbejde og tillid opstår der let konflikter, siger seniorprojektleder i Værdibyg Mette Skouenborg, som har udarbejdet publikationen.

I 2017 vurderede Mediationsinstituttet, at konflikter hvert år koster byggeriet ca. 2,2 mia. kroner:

– Hvis vi i samarbejdet opbygger tillid til hinanden, så er vi meget bedre til at finde løsninger, der gavner både processen og kvaliteten af det endelige resultat, så projekterne kommer bedre og lettere i mål – både ift. tid og økonomi. Et godt samarbejdsklima giver hver enkelt person i projektet mulighed for at bidrage med mere, fortæller Mette Skouenborg.

De 5 R’er

I publikationen – der kan læses her – udfoldes begrebet tillid, og hvordan de forskellige former for tillid bruges i byggebranchen.

Eksempelvis kan man i arbejdet med den umiddelbare tillidsopbygning på byggeprojekter bruge ‘de 5 R’er’ – retning, regler, rammer, roller og relationer – som tager udgangspunkt i nogle refleksioner og spørgsmål, som man bør stille sig selv og sine samarbejdspartnere.

Målet er, at det bliver lettere for projektets parter at forventningsafstemme og håndtere eventuelle konflikter. Gennem tydelige strukturer og rammer for projektet og projektorganisationen skabes der optimale forudsætninger for et godt samarbejde og gensidig tillid.

Kræver tid og stor ledelsesindsats

Mette Skouenborg fortæller, at det en proces, der kræver tid, men også vedvarende fokus, prioritering og ikke mindst en stor ledelsesindsats at opbygge tillid i en organisation:

– At arbejde konstruktivt med de 5 R’er, både i egen og i projektorganisationen, forudsætter både god projektledelse og et ledelsesfokus på, hvordan man skaber den rette kultur og adfærd i projektet. Det kan virke svært håndgribeligt at komme i gang, men med den nye publikation har byggeriets parter et godt afsæt for at begynde at arbejde struktureret med at udvikle og fastholde tillid i byggeprocessen.

Relateret indhold