OrxaGrid: Målet er at kortlægge el-nettet og vise fremtiden

Med en risikoscore på alle kablerne vil et el-forsyningsfirma kunne målrette deres udskiftning og vedligehold, hvilket sikrer leveringssikkerheden uden at grave hele nettet frit.
Britiske OrxaGrid har udviklet teknologi, der kan udpege svagheder og mulige strømsvigt i gamle el-net. Via sensorer og monitorering vil det frem over være muligt at præcisere et el-nets tilstand og kapacitet. OrxaGrid er grundlagt af Akshat Kulkarni og hans bror. Stephanie Santayana er udvikler i den London-baserede startup-virksomhed. Foto: Hans-Henrik Lærke.
Britiske OrxaGrid har udviklet teknologi, der kan udpege svagheder og mulige strømsvigt i gamle el-net. Via sensorer og monitorering vil det frem over være muligt at præcisere et el-nets tilstand og kapacitet. OrxaGrid er grundlagt af Akshat Kulkarni og hans bror. Stephanie Santayana er udvikler i den London-baserede startup-virksomhed. Foto: Hans-Henrik Lærke.

Urbantech

  • Urbantech er et innovations-program for nye, lovende virksomheder.
  • Programmet startede op 19. august og løber frem til 8. november.
  • I den periode vil 10 startups videreudvikle deres idéer. Det sker i et samarbejde med programmets partnere.
  • Urbantech er grundlagt af COWI, VKR Holding, EWII og støttet af Realdania og Industriens Fond. Programmet faciliteres af Rainmaking i samarbejde med BLOXHUB, Dansk Design Center, Dansk Arkitektur Center og Amazon Web Services.
  • De første to uger af programmet var fastlagt og ens for alle, det samme er den sidste uge. Alt derimellem er skræddersyet deltagerne, så de får optimale betingelser for at lykkes med deres innovative foretagende.

KOLDING: – Vi anvender datakilder til at give virksomheder som EWII og Trefor indsigt i, hvad der sker på deres el-net både nu og senere, lyder sammenfatningen fra Akshat Kulkarni om kernen i det projekt, OrxaGrid arbejder på sammen med Trefor El-net og EWII.

Sammen med sin bror, Yash Kulkarni, grundlagde han OrxaGrid for to år siden i forsøget på at diagnosticere et el-nets sikkerhed, forudsige brist og geare det til fremtidens tilkobling af nye energikilder.

Hvis vi lykkes med at lave en løsning til Trefor, vil det betyde færre minutter uden strøm, færre udgifter til reparationer og en opgradering af el-nettet, så de i fremtiden kan forudsige, hvad der vil ske, hvis netværket belastes af en masse bilejere, der sætter deres el-bil til ladning, når de kommer hjem fra arbejde

grundlægger af OrxaGrid Akshat Kulkarni

– Vi arbejdede begge i sektoren og begyndte at se nærmere på udbud og efterspørgsel. Vores ønske var at lave et stabilt el-net, der samtidig skulle være mere fleksibelt for at tilkoble nye energikilder, som for eksempel private huse med solceller på taget. Mere og mere sol- og vindenergi skal kunne kobles til, men el-net er ofte gamle og designet længe før, der var tænkt på el-biler og solpaneler. Mange el-net er ikke bygget til nutidens tilkoblinger eller forbrugernes store behov, forklarer han.

Akshat Kulkarni bor i dag i London, mens broderen befinder sig i Indien, hvor de begge er født og opvokset. Det var i hjemlandet, de begyndte at tænke i nye løsninger til gamle el-net.

Data kan diagnosticere

Naturligvis er der store forskelle på et indisk og et dansk el-net, men fælles for dem begge er, at de skal kunne levere strøm i store mængder gennem en årrække uden nedbrud. Derfor kan løsningen på nettenes udfordring godt ligne hinanden, og første skridt på vejen mod en løsning er at analysere det nuværende el-net hos Trefor.

– Alle kabler får en risikoscore, hvor fem er dårligst og et er bedst. Vi kigger blandt andet på sandsynligheden for at et kabel går i stykker grundet dets alder og de materialer, det er lavet af. Vi ser også på, hvilke konsekvenser et strømsvigt vil få. Konsekvenserne kan måles i prisen for strømsvigt og reparation, hvilken sikkerhedsfare eller gene det vil medføre for kunderne, der både kan være et hospital eller et boligbyggeri. Vi ser på, hvad et brud vil betyde for det øvrige netværk, og hvilken indvirkning det kan få for miljøet. I alt er der mellem 30 og 40 parametre, fortæller Akshat Kulkarni, der suppleres af sin kollega.

– Vi benytter både historiske data og metadata til at afdække svagheder og identificere, hvornår selskabet skal udskifte kabler. Vi ønsker at lave en langtidsholdbar løsning, det betyder, at vi skal lave en software, der kan monitorere el-nettet. Ved hjælp af sensorer på kablerne vil el-nettet kunne overvåges i realtid, forklarer Stephanie Santayana, der er udvikler af rammerne for OrxaGrids forskning.

I dag kender et forsyningsselskab kun deres kablernes tilstand ved hjælp af rutinetjek, hvis man da ikke ligefrem blot af venter et brud.

Kommende fejlmelding på mobilen

Hvis en monitorering af Trefors el-net kommer til at foregå i realtid, vil det være betydeligt lettere at forudsige, hvad et kabel kan holde til, og hvor lang levetid det har igen. Det vil derfor ikke være urealistisk i en nær fremtid at kunne sende en sms til kunderne om, at der skal laves en forbedring af nettet inden for eksempelvis to dag eller to uger.

– Vi håber at kunne give Trefor et kort over deres netværk og give dem en tidsramme og et risikoscore for hvert kabel, så de kan forudsige fremtidige strømafbrydelser, og hvilke konsekvenser det vil have, hvor mange kunder det rammer og hvem de er, siger Stephanie Santayana og føjer til:

– Vi ønsker også at lave et advarselssystem, så kunder og forsyningsselskab får en sms om at der er risiko for en kabelfejl, og at de skal gøre noget før afbrydelsen sker.

Akshat Kulkarni fortæller, at en sådan løsning ikke kun kan anvendes i Danmark, men også andre lande. OrxaGrid har afprøvet dele af deres teknologi i England. Det har vist lovende resultater, men skal fortsat udvikles. Kommer den London-baserede startup-virksomhed i mål med deres foretagende, har det meget konkrete effekter.

– Hvis vi lykkes med at lave en løsning til Trefor, vil det betyde færre minutter uden strøm, færre udgifter til reparationer og en opgradering af el-nettet, så de i fremtiden kan forudsige, hvad der vil ske, hvis netværket belastes af en masse bilejere, der sætter deres el-bil til ladning, når de kommer hjem fra arbejde, siger Akshat Kulkarni.

Relateret indhold