Klimaparatheden halter for stort set alle infrastrukturområder. Det påpeger Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI), som i dag udgiver rapporten “State of the Nation 2020”.
Og selv om navnet er engelsk, refererer indholdet til gamle Danmark. Værst ser det herhjemme ud for vandforsyningen, de kommunale bygninger, veje og broer samt jernbanenettet, lyder konklusionerne. Og dystert nok underbygger ingeniørerne, at for første gang siden rapportens første udgivelse i 2008, er infrastrukturen forringet sammenholdt med seneste undersøgelse i 2016. Den samlede infrastruktur har et estimeret efterslæb på op mod 175 milliarder kroner, lyder det blandt andet.
– Det er bekymrende, dels at vi ser en nedadgående tendens for infrastrukturen i Danmark, dels at vi på så mange områder er dårligt forberedt på klimaforandringerne. Det er en bunden opgave at fremtidssikre Danmarks infrastruktur. Vi ved, at det er markant dyrere at udbedre skader end at klimasikre, så jeg vil opfordre til, at vi hurtigst muligt finder de nødvendige politiske løsninger. For hver dag, der går, bliver regningen større, udtaler administrerende direktør i FRI, Henrik Garver.
Danmark dumper klimatesten
Klima og bæredygtighed er nye analyseområder i State of the Nation 2020, og her viser rapporten, at store dele af infrastrukturen er i dårlig klimaform både på den korte og på den lange bane.
På den korte bane er den udfordret i forhold til at håndtere konsekvenserne af klimaforandringerne, hvilket senest er kommet til udtryk ved de oversvømmelser Danmark har set i Ribe, Holstebro og Vejle som følge af et usædvanligt vådt 2019, og en rekord-varm, våd og blæsende start på 2020. På den lange bane halser infrastrukturen også langt efter.
Der er langt mellem initiativerne, som skal bringe danskerne tættere på det bæredygtige og CO2-neutrale samfund, og som skal være med til at forhindre endnu flere ekstreme klimaforandringer i fremtiden. Det er dermed både håndteringen af de nærværende klimaudfordringer, som den danske infrastruktur dumper i, og manglen på konkrete tiltag og initiativer, der skal fremtidssikre Danmark og sikre et reelt bidrag til forebyggelse af fremtidens klimaforandringer.
Skinner mangler 15 milliarder
Også jernbanenettet, der er en vigtig nerve i Danmark for både pendlere og godstransport, er udfordret.
Her er den samlede vurdering, at infrastrukturen er under niveau. Selv om tog er en af de mere klimavenlige transportformer, er investeringerne i jernbaneinfrastrukturen reduceret over de seneste fire år og tendensen viser, at faldet vil fortsætte. Det kræver investeringer på op mod 15 milliarder kroner at få udnyttet det nuværende jernbanenet til fulde. Hvis jernbanen skal kunne understøtte Danmarks klimamål og reduktionen af CO2-udledning yderligere, kan behovet for investeringer blive endnu større.
En del af problemerne skyldes rigide krav omkring de kommunale anlægslofter, at reglerne omkring stormflod, skybrud og klimasikring med videre ikke tager hånd om udfordringerne, og at der ikke er fastlagt en retning for udviklingen af landets transportinfrastruktur for perioden efter 2020, lyder det blandt andet i rapporten.
Veje, broer og bygninger lider
Et af de områder, hvor Danmarks infrastruktur er under pres, er på de kommunale veje, broer og bygninger. Samlet set er alle kommunale områder under niveau og flere af dem nærmer sig kritisk tilstand som følge af øget brug og større belastning på især vejnettet og manglende midler til renovering og vedligeholdelse af bygningerne.
Især de kommunale bygninger, som eksempelvis skoler, fritidshjem og rådhuse har et massivt renoveringsefterslæb. Samlet set vurderes efterslæbet for de kommunale, regionale og statslige bygninger at være på mindst 100 milliarder kroner, hvoraf kommunerne tegner sig for langt størstedelen af det efterslæb, der skal indhentes for at opnå en god stand.
Et eksempel på dette er folkeskolen, hvor 90 procent af klasselokalerne er i så dårlig stand, at eleverne undervises i et indeklima, der vurderes at have en negativ effekt på børnenes indlæring.
Tilstanden på de kommunale bygninger forventes at være nedadgående de kommende fire år. I forhold til de kommunale veje og broer, vurderer rapporten, at de kommunale veje har et efterslæb på 3,9 milliarder kroner. Rapporten viser dog at en stor del af de kommunale veje har en restlevetid på væsentligt under det ønskede niveau. Derudover viser rapporten, at hele 3.600 af 6.500 undersøgte broer og bygningsværker har et vedligeholdelsesbehov, der kan udvikle sig til at være kritisk, hvis ikke kommunerne handler hurtigt.
Trods dette er tilstanden af de kommunale veje rent faktisk forbedret, siden rapporten i 2016. FRI’s State of the Nation 2020 kan hentes gratis her.