Cembrit har taget turen fra granatchok til renoveringsboom

Det indledende chok efter coronaens ankomst er vendt for byggematerialeleverandøren Cembrit, som nu ser 2020 gå over i historien som et af de travleste år nogensinde.
Byggematerialer er i høj kurs i denne tid. Når danskerne ikke kan komme på ferie, bygger de om, lyder det fra Cembrit. Pressefoto.
Byggematerialer er i høj kurs i denne tid. Når danskerne ikke kan komme på ferie, bygger de om, lyder det fra Cembrit. Pressefoto.

Da coronakrisen og nedlukningen af landet tidligere på året sendte chokbølger igennem byggebranchen, stod Cembrit ligesom mange andre virksomheder over for en akut tilpasning af produktionsapparatet.

Det skete ud fra en generel forventning til, at coronakrisen ville lamme forbruget og efterspørgslen i byggebranchen – men det skulle siden vise sig at gå stik modsat. I dag kører Cembrits produktionsapparat i allerhøjeste gear, og ifølge markedsdirektør, Karsten Østergaard Larsen i Cembrit i Danmark ser 2020 ud til at gå over historien som et af de travleste år nogensinde:

– Sjældent har vi oplevet så markante udsving i efterspørgslen på så kort tid, og i foråret måtte vi næsten uge for uge kalibrere vores produktionsapparat med efterspørgslen i markedet. Og nu må vi konstatere, at resultatet af den ekstremt turbulente periode ser ud til at blive det travleste år for Cembrits danske afdeling, som vi nogensinde har oplevet, lyder det fra Karsten Østergaard Larsen.

Fokus på boligen

En række finanspolitiske stimuli – herunder fjernelse af anlægsloftet og udbetalingen af de indefrosne feriepenge – har ifølge Cembrit gjort en afgørende forskel for efterspørgslen i byggebranchen.

Den seneste prognose fra Byggefakta viser, at landets kommuner som følge af den midlertidige fjernelse af anlægsloftet forventes at igangsætte projekter for i alt 12,3 milliarder kroner i 2020. Det er en fremgang på 15 procent i forhold til 2019, og en del af midlerne anvendes netop til de renoveringsprojekter, hvor Cembrits produkter efterspørges.

Et regulært renoverings-boom har hjulpet Cembrit til øget vækst.
Et regulært renoverings-boom har hjulpet Cembrit til øget vækst.

På markedet for private bygherrer forventes ifølge Byggefakta fortsat en samlet nedgang i aktivitetsniveauet sammenlignet med 2019, men Karsten Østergaard Larsen hæfter sig ved, at opblomstringen på gør det selv-markedet så rigeligt kompenserer for nedgangen.

– Coronakrisen påvirker naturligvis efterspørgslen i byggebranchen forskelligt, men det er i hvert fald vores oplevelse, at krisen har udløst et regulært boom i efterspørgslen på renoveringsmarkedet, siger han.

Hjemme bedst

Cembrit er specialiseret i at producere byggematerialer i fibercement, der udmærker sig ved robusthed og begrænsede krav til vedligehold, og det er ifølge Karsten Østergaard Larsen egenskaber, som generelt er i høj kurs hos både private og professionelle.

– Det betyder også, at det igangværende renoveringsboom har skabt et bredt funderet løft i efterspørgslen efter såvel vores tag- som facadeprodukter, supplerer Karsten Østergaard Larsen, som også mener, at udviklingen er hjulpet på vej af, at mange danskere har opholdt sig usædvanlig meget i hjemmet, mens man har været afskåret fra eksempelvis ferierejser.

– Folk har fået øjnene op for, at tiden er inde til at skifte taget eller måske renovere facaden, og den udvikling har vi for længst set skinne igennem i byggemarkedernes regnskaber. Og med den nylige udbetaling af feriepenge har vi tiltro til, at vi runder 2020 af med et fortsat højt aktivitetsniveau, lyder det fra Karsten Østergaard Larsen.

Relateret indhold