Holmene: ‘Ambitiøse visioner’ er vendt til bekymring og kritik

Da det (måske) kommende erhvervsområde i Hvidovre Kommune, Holmene, blev præsenteret i 2019, blev det omfangsrige projekt lovprist fra flere side. Nu vil syv borgmestre - bl.a. en af de ivrigste fortalere - have projektet smidt i skraldespanden.
De ni kunstige erhvervsøer i Køge Bugt - bygget på 47 mio. tons overskudsjord fra anlægsprojekter i hovedstadsområdet - skal efter planen give plads til både erhverv og rekreative aktiviteter. Nu er syv borgmestre gået i offensiven for at stoppe projektet. Visualisering: Urban Power for Hvidovre Kommune
De ni kunstige erhvervsøer i Køge Bugt - bygget på 47 mio. tons overskudsjord fra anlægsprojekter i hovedstadsområdet - skal efter planen give plads til både erhverv og rekreative aktiviteter. Nu er syv borgmestre gået i offensiven for at stoppe projektet. Visualisering: Urban Power for Hvidovre Kommune

Der kan ske meget på fire år. Især indenfor politik. Det er pt. helt tydeligt i kommunerne omkring Køge Bugt, hvor den daværende regering med Lars Løkke i spidsen i et regeringsudspil i januar 2019 lagde op til anlæggelse af et helt nyt erhvervsområde på ni nye øer i Køge Bugt ud for Hvidovre.

Holmene, har projektet siden heddet. Pris i 2019-kroner: 3,2 mia. kr.

Kort efter offentliggørelsen var røsterne positive fra bl.a. direktør i Dansk Erhverv, Brian Mikkelsen, samt fra de tre socialdemokratiske borgmestre Kent Magelund i Brøndby Kommune, Jesper Würtzen i Ballerup Kommune og Steen Christiansen i Albertslund.

I artiklen Borgmestre: Erhvervs-øer i Hvidovre er sund fornuft, hvor Dagens Byggeri spurgte de nærliggende kommuners borgmestre om deres holdninger til Holmene, var daværende og nuværende Brøndby-borgmester Kent Magelund helt klar i spyttet:

– Det er nogle meget ambitiøse og spændende visioner, der er tegnet for Avedøre Holme. I Brøndby Kommune er vi positive overfor det store projekt, sagde han dengang.

Han forholdt sig også til, at alle tre kommuner på Vestegnen traditionelt set har masser af erhvervsgrunde. Men de er ikke tidssvarende, sagde Brøndby-borgmesteren dengang:

– I Kirkebjerg bygger vi boliger på et tidligere erhvervsområde. Det blev bygget i 1950’erne til mindre produktionsvirksomheder, hvor det nye Avedøre Holme bliver et stort moderne erhvervsområde, som passer bedre til de behov, virksomhederne har i dag. Derfor er der ikke nogen modsætning mellem, at vi både afvikler et erhvervsområde lokalt i Brøndby, og samtidig hilser et nyt stort erhvervsområde velkomment i Avedøre, lød det fra Brøndby-borgmesteren i 2019.

Daværende borgmester i Ballerup, Jesper Würtzen, var også positiv:

– Det er dejligt, at hovedstaden endelig får noget fra regeringen. De seneste år er vi blevet udhulet, sagde han dengang til lyden af et tæt på socialdemokratisk ekko fra daværende borgmester i Albertslund, Steen Christiansen:

– Jeg synes, det virker meget, meget ambitiøst. Jeg ser frem til at se de konkrete udviklingsplaner.

Læs også: Overblik: Holmene på fem minutter

47 mio. tons overskudsjord

De konkrete udviklingsplaner handler bl.a. om, at udvidelsen af Avedøre Holme vil skabe 320 hektar moderne erhvervsareal, 64 hektar bynær natur og 18 kilometer ny kystlinje til rekreative- og marine faciliteter. Området vil nå cirka to kilometer ud i Køge Bugt og være cirka 2,4 kilometer i bredden.

Holmene skal bl.a. opbygges af 47 mio. tons overskudsjord, som 1,5 millioner lastbiler skal transportere til projektet i anlægsfasen. Det svarer til 160.000 flere lastbiler på de omkringliggende veje årligt i hele byggeperioden, der til at starte med løb fra 2022-2040.

Op til ca. 380 virksomheder kan få adresse på Holmenes ni øer. Virksomhederne bliver omgivet af 700.000 m2 bynær natur. Til venstre ses Avedøreværket. Visualisering: Urban Power for Hvidovre Kommune
Op til ca. 380 virksomheder kan få adresse på Holmenes ni øer. Virksomhederne bliver omgivet af 700.000 m2 bynær natur. Til venstre ses Avedøreværket. Visualisering: Urban Power for Hvidovre Kommune

Et opslag i Byggefaktas omfattende database over bygge- og anlægs projekter viser, at byggeperioden nu er vurderet fra august 2026 til december 2041. Det er ikke det eneste, der er forandret.

Nu er borgmestrene i syv kommuner, der støder op til Køge Bugt; Greve, Stevns, Brøndby, Køge, Ishøj, Vallensbæk og Solrød Kommune, gået på barrikaderne med skarp kritik af projektet. En af dem er Kent Magelund fra Brøndby.

– Vi ser absolut ingen fordele i de ni kunstige erhvervsøer, men er tværtimod dybt bekymrede for konsekvenserne, lyder det i en fælles udtalelse fra borgmestrene Pernille Beckmann (V), Greve Kommune, Henning Urban Dam (S), Stevns Kommune, Kent Magelund (S), Brøndby Kommune, Marie Stærke (S), Køge Kommune, Merete Amdisen (S), Ishøj Kommune, Henrik Rasmussen (K), Vallensbæk Kommune og Emil Blücher (LA), Solrød Kommune.

Fem af de syv borgmestre er medlemmer af den siddende regerings partier.

– I de syv kommuner omkring Køge Bugt mener vi ikke, at der er behov for at øge forureningen, trafikken og støjen i og omkring Køge Bugt med et nyt Danmarks Dubai. Derimod mener vi, at der er behov for at styrke og forbedre naturen og miljøet ved at gøre Køge Bugt til en del af den marine nationale naturpark, lyder det bl.a. fra de syv borgmestre.

Der skal være mere natur i området omkring de ni kunstige øer og mindst lige så godt havmiljø, end der er i dag, når Holmene står færdige, lover Hvidovre Kommunes fungerende borgmester Søren Friis Trebbien. Visualisering: Urban Power for Hvidovre Kommune
Der skal være mere natur i området omkring de ni kunstige øer og mindst lige så godt havmiljø, end der er i dag, når Holmene står færdige, lover Hvidovre Kommunes fungerende borgmester Søren Friis Trebbien. Visualisering: Urban Power for Hvidovre Kommune

Er dybt bekymrede

De er især bekymrede for øgede trafikmængder (36.000 flere biler dagligt, lyder estimatet) og medfølgende støj til gene for kommunernes borgere langs Køge Bugt Motorvejen samt forurening fra de op mod 1,5 millioner lastbiler, der efter planen skal transportere de forventede 47 millioner tons jord til byggepladsen.

Dertil mener borgmestrene, at der er nok ledig og ubebygget erhvervsjord til rådighed i Køge Bugt-området.

– Vi ser absolut ingen fordele i de 9 kunstige erhvervsøer, men er tværtimod dybt bekymrede for konsekvenserne. Erhvervsøerne er lig med et 20 år langt byggeprojekt med støj, larm og lastbiler til følge. De er lig med yderligere forurening af Køge Bugt og vil have omfattende konsekvenser for havmiljøet og badevandet. Hvis Staten mener, at der mangler erhvervsarealer, kan man med fordel kigge rundt omkring i både Region Hovedstaden og Region Sjælland, hvor der er rigeligt med ledige byggegrunde, siger de syv borgmestre i Kommunealliancen.

De slutter med spørgsmålet:

– Vil en ny regering, som i regeringsgrundlaget ønsker bedre havmiljø og flere naturparker, virkelig opføre ni kunstige erhvervstunge øer i Køge Bugt?

Tidligere regering bakkede op

Som svar på de syv borgmestres bekymrende indlæg, tager Hvidovre Kommune til genmæle.

‘Visionen om ni kunstige øer ud for Hvidovre er ikke en trussel for havmiljøet i Køge Bugt. Tværtimod kan projektet blive en gevinst for naturen. I et hele taget er visionen bag Holmene grøn. Øerne er tiltænkt virksomheder med en bæredygtig og grøn profil,’ lyder det i kommunens forsvarsskrift, der lover renere badevand, mere biodiversitet, flere stenrev og meget mere natur.

– Politikerne i Hvidovre er meget optaget af, at den samlede miljøpåvirkning af Holmene er positiv. Holmene er derfor et såkaldt naturplus-projekt hvad enter vi taler over eller under vandet. Vi forpligter os på, at der er mere natur i området og mindst lige så godt havmiljø, når vi er færdige, end der er i dag. Derudover er der stor fokus på, at de miljømæssige gener er så skånsomme som overhovedet muligt i byggefasen. Det vil simpelthen være et krav fra kommunens side, at Holmene bygges med respekt for det omgivende miljø, forklarer fungerende borgmester Søren Friis Trebbien fra Hvidovre Kommune.

Den tidligere regering var involveret i og bakkede op om projektet, bl.a. i regeringsudspillet ‘Tættere på – Grønne byer og en hovedstad i udvikling’ fra maj 2021. Hvordan den nye regering forholder sig til projektet, står pt. ikke klart.

Holmene var ikke nævnt i regeringsgrundlaget fra december 2022, har de syv kritiske borgmestre glædet sig over. Det er der dog mange større anlægs-, -bygge og infrastrukturprojekter, der heller ikke er. Eneste undtagelser er den såkaldte Ring 5-korridor i Nordsjælland og at der skal udarbejdes en strategi for danske havne.

Relateret indhold