Kommune frifundet i retssag til millioner: ”Har handlet inden for lovens rammer”

Spritten er ikke lykkedes med at få omkring 6 millioner kroner i erstatning.
"Nu er der kommet en afklaring, der viser, at kommunen har handlet inden for lovens rammer," siger direktør i Teknik og Miljø i Aalborg Kommune, Alvaro Arriagada. Foto: R. Hjortshøj.

En årelang strid mellem Aalborg Kommune og Spritten er nu endelig ved vejs ende.

Spritten havde anlagt sag mod kommune i forbindelse med ombygningen af en gammel spritfabrik.

De krævede en erstatning på 5,9 mio. kr. for påståede fejl i kommunens sagsbehandling og forhandlinger i perioden 2017-2022. 

Aalborg Kommune handlede nemlig retsstridigt, da der blev forhandlet om projektområder i lokalplanen ifølge planloven, mente Spritten.

Læs også

Kommune dømt til millionbetaling: Vi har for længst strammet op

Byretten har derfor skullet tage stilling til, om der er en sammenhæng mellem kommunens handlinger og det tab, som Spritten har haft i forbindelse med forhandlinger, ifølge Spritten.

Men det var der ikke, vurderer byretten nu.

– Vi er tilfredse med, at dommen er gået vores vej. Det er en sag, der har fyldt meget i kommunen og for vores medarbejdere. Vi vil nu se fremad og fortsætte arbejdet, siger direktør i Teknik og Miljø, Alvaro Arriagada.

Praksis ændret om udbygningsaftaler

Stridens kerne handler om udbygningsaftalen mellem kommunen og Spritten.

En udbygningsaftale skal indgås på opfordring fra ejeren til kommunen, så de sammen kan finde en aftale. Det kunne være til en infrastrukturprojekt, hvor bygherre også har interesse, hvorfor de ønsker at medfinansiere og tager kontakt.

Spritten mener, at det var Aalborg Kommune, der indledte denne aftale.

Læs også

Uro blandt bygherrerne: Udsigt til flere aflyste projekter og konflikter

– Nu er der kommet en afklaring, der viser, at kommunen har handlet inden for lovens rammer. Vores fokus er nu i en god dialog at fortsætte samarbejdet med Spritten, så der kan findes løsninger, der bringer projektet videre, siger Alvaro Arriagada.  

Processen har dog været med til at ændre praksis om udbygningsaftale, oplyser Aalborg Kommune.

Den ny praksis sikrer nu, at en udbygningsaftale er indgået på grundejerens opfordring, mener kommunen.

Relateret indhold