Råstoffer som sand, grus og sten er centrale for bygge- og infrastrukturprojekter. Banedanmarks byggeri af Ringsted-Femern banen er et eksempel på, hvordan man med fordel kan tænke i alternative løsninger, når det kommer til de knappe og ikke-fornybare ressourcer.
Med projektet gav Region Sjælland tilladelse til, at der blev etableret i alt 8 projektnære råstofgrave, hvor man kunne indvinde moræneler i stedet for at hente grus og sten langvejs fra.
Akut mangel på råstoffer: 18 % skal komme fra genbrugte byggematerialer og jord
Samtidig blev 120.000 m3 gamle skærver fra den eksisterende bane knust og genanvendt som underballast i den nye bane.
Med projektet har man, ifølge Jette Buhl, der er næstformand for Udvalget for grøn omstilling, bæredygtighed og miljø, haft fokus på at finde alternative løsninger, der både opfylder tekniske krav og mindsker klimaaftrykket.

– Ved at anvende lokale materialer og genbruge skærver fra den gamle bane har vi sparet transport og reduceret CO2-udledningen, og ikke mindst er der sparet på de knappe råstoffer af sten og grus. Det er en konkret gevinst for både miljøet og projektets økonomi, siger hun.
Fra 2021 til 2023 har projektet leveret over 1 mio. m3 alternative materialer. Det svarer til cirka 6 % af den samlede råstofindvinding i Region Sjælland.
Samarbejde og planlægning
Projektet er et godt eksempel på, hvordan Region Sjælland kan nå målet om at mindske brugen af primære råstoffer med 20 % inden 2032. Det mener Bruno Jerup, formand for Udvalget for grøn omstilling, bæredygtighed og miljø.
– I vores råstofplan har vi fokus på bæredygtighed og genanvendelse. Vi har en klar målsætning om at reducere brugen af primære råstoffer med 20 % inden 2032, og denne løsning er et stærkt eksempel på, hvordan det ikke er et urealistisk mål. Det kan nås gennem samarbejde og innovation, fortæller han og fortsætter:
Femern Bælt forsinket: Åbning i 2029 bliver svær at nå
– Projektet har vist os, at samarbejde og planlægning gør en reel forskel for både miljø og ressourceforbrug. Projektet havde en stram tidsplan, og den bæredygtige løsning med at spare på nye råstoffer blev muliggjort, fordi Regionsrådet gav administrationen bemyndigelse til at udstede tilladelser uden for graveområderne. Det viser, at vi kan skabe fleksible rammer, der gør det muligt at handle bæredygtigt i praksis – og de erfaringer tager vi med os i kommende projekter.
Projektet er endeligt afsluttet nu, selvom selve arbejdet med renoveringen blev afsluttet i 2023. Region Sjælland har godkendt de genetablerede graveområder, som sikrer, at der bliver taget højde for, hvordan området skal se ud, efter råstofindvindingen er ophørt.
