Biotumen. Det er projektnavnet for et produkt, der på sigt potentielt vil kunne erstatte den klæbrige, CO2-udledende bitumen, der binder asfalt sammen. Frem til 2026 vil en række danske virksomheder sammen med Teknologisk Institut arbejde på at udvikle et biobaseret bindemiddel til asfalt som erstatning for den fossile bitumen, der benyttes i dag.
Parterne forventer, at løsningen potentielt vil kunne reducere CO2-udledningen fra asfaltproduktionen betydeligt. Samtidig vil den udfordrede forsyningssikkerheden for råmaterialet kunne sikres.
Kan spare 25.000 ton CO2 om året
Den mørke, klæbrige bitumen-masse udgør kun 5 % af asfalt. Den sørger dog for, at asfalten kan hænge sammen og at den får sin sorte farve. De resterende 95 % består af en blanding af sten, sand og grus. Selvom bitumen udgør en lille del af asfalten, er det ansvarligt for en betydelig del af asfaltens CO2-aftryk, da det stammer fra fossil råolie.
Stor succes: Svampeasfalt kan være klar om 2 år
Ved at erstatte halvdelen af bitumen i asfalt med et CO2-neutralt alternativ, er der potentiale for en reduktion af Danmarks CO2-udledning med 25.000 ton om året. Det fortæller projektleder Trine Boje Røgild fra Teknologisk Institut:
– Når én enkelt komponent bidrager væsentligt til klimaaftrykket, kan det være gavnligt at finde en mindre belastende erstatning. Ambitionen er at udvikle et alternativ til bitumen, der ligner det traditionelle produkt, men som er baseret på olie fra biobaserede materialer såsom halm. Lykkes dette, kan det føre til betydelige CO2-reduktioner og åbne nye forretningsmuligheder.
Halm og træ kan blive til bioolier
’Biotumen – Godt på vej’ er støttet af Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram under Miljøministeriet, og er et samarbejde mellem PEAB Asfalt (asfaltproducent), Stiesdal Skyclean (miljøteknologisk virksomhed), Koppers Denmark (Producent af organiske basiskemikalier) og Teknologisk Institut (videnspartner og projektleder).
Projektets partnere forventer, at et brugbart alternativ kan åbne op for nye forretningsmuligheder. Ikke kun i asfalt-branchen men for bioolie generelt. På længere sigt kan udviklingen af et biobaseret asfaltbindemiddel potentielt transformere industrien og bidrage til en CO2-reduceret asfaltproduktion.
Efterslæb på 225 milliarder: Stor bekymring for landets infrastruktur
Projektet vil undersøge mulighederne i de termokemiske processer pyrolyse og hydrotermisk likvefaktion (HTL), hvor biomasse som f.eks. halm udsættes for tryk og varme og dermed nedbrydes i en proces a la naturens, hvor dyre- og planterester gennem millioner af år er blevet omdannet til olie dybt under jordens overflade.
– Biologiske reststrømme som halm og træ er interessante, fordi vi kan omdanne dem til bioolier, der minder om fossile olier. Hvis bitumen kan produceres fra biologiske materialer, vil kulstoffet fra disse reststrømme blive lagret i asfalten i stedet for at blive frigivet som CO2 ved forbrænding, fortæller Trine Boje Røgild.
Stor prisstigning
Udover den grønne dagsorden er asfaltproducenterne også presset til at finde alternativer på grund af stigende priser og faldende tilgængelighed af bitumen. Siden 2020 er prisen på bitumen steget med over 250 %, da raffinaderierne i stigende grad vælger at opgradere bitumenfraktionen til mere profitable produkter.
Nyt halmvarmeværk er bygget til fremtidige energikilder
– Vi ved, at bitumen i større og større omfang kommer fra områder med øget usikkerhed og geopolitisk ustabilitet, hvilket gør forsyningskæderne skrøbelige. En afkobling fra den fossile industri vil styrke vores leverancesikkerhed betydeligt, udtaler Lotte Regel Josephsen, laboratoriechef og ansvarlig for bæredygtighed hos PEAB Asfalt.
Projektet strækker sig over to år fra 2024-2026 og vil involvere udvikling, test og demonstration af de nye halm- og træbaserede løsninger.