Hvis f.eks. en tømrerelev ikke har held med at finde en læreplads, bliver hun eller han placeret på uddannelsesinstitutionens skoleoplæringscenter.
Her får eleven uddelt opgaver, der skal løses, samtidig med at personalet stadig hjælper med at finde en læreplads ude i den virkelige verden.
Aftale om at fjerne studiepladser kan puste til mangel på arbejdskraft
Men bl.a. på grund af en stigende efterspørgsel på struktører i byggebranchen tilbyder EUC Sjællands skoleoplæringscentre med et nyt seks-ugers forløb nu de tømrerelever, der ikke har fundet en læreplads, at søge læreplads som struktør i stedet for.
– Det er en win-win situation for både tømrereleven, der har svært ved at finde en læreplads, for virksomheden, der skriger efter struktørlærlinge, og for os som skole, der jo helst vil undgå at have elever i skoleoplæringscenteret, men derimod se dem ude i den virkelighed, der venter dem, når de bliver færdiguddannede, siger Stig Peter Rasmussen, der er uddannelsesleder for bl.a. struktøruddannelsen på EUC Sjælland.
Unge rådgiver byggeriet: Her skal sættes ind for at tiltrække og fastholde arbejdskraft
Forløbet giver eleverne et Grundforløb 2-bevis som struktører.
Bredere talentmasse at rekruttere fra
Det nye forløb er et resultat af et samarbejde mellem landets struktørskoler og det faglige udvalg i Byggeriets Uddannelser, der i flere år har arbejdet for at få denne type forløb anerkendt af Børne- og Undervisningsministeriet.
Det er altså nu blevet en realitet hos EUC Sjælland:
– Vi har med denne model skabt en løsning, der sikrer, at elever, der står uden en læreplads, hurtigt kan komme videre i et fag, der har stor efterspørgsel på arbejdskraft. For de virksomheder, der efterspørger struktørlærlinge, betyder det også, at de har en bredere talentmasse at rekruttere fra, hvilket er et kæmpe plus, forklarer Jens Kirkegaard, formand for Det Faglige Fællesudvalg for Struktør-, Brolægger- og Tagdækkeruddannelsen og uddannelseskonsulent hos 3F.