Kattegatkomiteen tager del i valgkampen

Kattegatkomitéen har udsendt et valgmateriale til alle opstillede kandidater til det kommende folketingsvalg.
Jens Kampmann afviser, at beslutningen om Togfonden.dk vil kunne komme i vejen for en Kategatforbindelse, men at de to projekter vil supplere hinanden. Foto: Colourbox.
Jens Kampmann afviser, at beslutningen om Togfonden.dk vil kunne komme i vejen for en Kategatforbindelse, men at de to projekter vil supplere hinanden. Foto: Colourbox.

En fast Kattegatforbindelse:

  • – skal forbinde Sjælland og Jylland via Samsø.
  • – skal være både til biler og tog.
  • – vil reducere rejsetiden med tog mellem København og Aarhus til kun én time.
  • – skal brugerfinansieres – ligesom de andre store bro- og tunnelprojekter.
  • – vil koste mellem 100-120 milliarder kroner afhængig af endelig konstruktion og størrelsen af afsatte reserver.
  • – kan tilbagebetales via brugerbetaling i løbet af 30-40 år.
  • – vil medføre en reduktion af CO2-udledningen på omkring 500.000 tons/år.
  • – giver betydelige samfundsøkonomiske gevinster.

Materialet fortæller i korte træk, hvilken betydning en fast Kattegatforbindelse til både hurtigtog og biler vil have for Danmark:

– En fast Kattegatforbindelse mellem Jylland og Sjælland vil være en helt enestående mulighed for at binde Danmark bedre sammen på tværs af landet og opnå hidtil usete muligheder for vækst og udvikling. Det er en mulighed, som vi ikke må lade forpasse, siger formanden for Kattegatkomitéen, tidligere trafik- og miljøminister Jens Kampmann.

Ser man realistisk på det, kan en fast forbindelse over Kattegat stå færdig mellem 2025 og 2030.

Jens Kampmann Kattegatkomitéen

Han understreger, at Danmark i international sammenhæng er et lille land, men et land med stor viden og mange potentialer:

– Vi må samle vores kræfter på tværs af landet. En forudsætning for at gøre det er, at vi bindes tættere sammen. Det giver bedre adgang for virksomheder til kvalificeret arbejdskraft, bedre jobmuligheder og lettere adgang til uddannelsesinstitutioner, siger han videre.

Den fjerde forbindelse

Kattegatkomiteen ønsker en fastforbindelse til hurtigtog og biler og peger blandt andet på, at med en fast Kattegatforbindelse vil Københavns Lufthavn udvide sit opland og fastholde sin stærke position:

– Vi vil med valgmaterialet holde Kattegatforbindelsen på den politiske dagsorden. Det seneste år er Kattegatforbindelsen, der skal være ‘den fjerde forbindelse’ i Danmark, druknet på den politiske dagsorden på grund af diskussionen om Femernforbindelsen, forklarer Jens Kampmann til Dagens Byggeri.

Han forventer dog ikke, at valget vil forsinke beslutningsprocessen yderligere og noterer, at det ikke er regeringens skyld, at beslutningsgrundlaget er forsinket, men at DTU har været umanerligt længe om opgaven, der er næsten skandaløst forsinket.

Færdig senest i 2030

Jens Kampmann afviser, at beslutningen om Togfonden.dk vil kunne komme i vejen for en Kategatforbindelse, men at de to projekter vil supplere hinanden, og at der ikke er tale om to konkurrerende projekter:

– Det er politisk besluttet, at faste forbindelser i Danmark skal brugerfinansieres, selv om de samfundsøkonomiske gevinster reelt kunne betale en del af regningen. Sådan har det været siden Storebæltsforbindelsen. Ser man realistisk på det, kan en fast forbindelse over Kattegat stå færdig mellem 2025 og 2030, slutter Jens Kampmann

Kattegatkomitéen blev stiftet i 2008 og er en sammenslutning af politikere og interessenter fra det private erhvervsliv, videninstitutioner og organisationer fra hele Danmark, der alle arbejder for en beslutning om etablering af en fast forbindelse til hurtigtog og biler over Kattegat mellem Jylland og Sjælland.

Jens Kampmann har siden 2009 været formand for Kattegatkomitéen.

Relateret indhold