Flere unge skal tage uddannelser, som har fokus på teknologi og naturvidenskab. Derfor er det en rigtig god idé at tage fat allerede i folkeskolen og indføre en slags naturvidenskabens ABC, så børn og unge stifter bekendtskab med den anvendelsesorienterede undervisning gennem hele deres skoleforløb. Det fremgår af regeringens naturvidenskabsstrategi, som Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier bakker op om.
– I forhold til erhvervsuddannelserne vil de nye videnscentre på erhvervsskolerne være en vigtig spiller, som kan bidrage til at føre strategien ud i livet. Deres opgave er i forvejen blandt andet at understøtte kompetencer inden for de såkaldte STEM-discipliner, siger Lars Kunov, direktør i Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier.
STEM står for (Science, Technology, Engineering og Mathematics) , altså fag med baggrund i naturvidenskab og teknik.
Lars Kunov hilsner også velkomment, at strategien indeholder et nyt grundfag i teknologiforståelse på erhvervsuddannelserne, så eleverne får viden, færdigheder og kompetencer på det digitale område. DEG bidrager meget gerne i udviklingen af dette fag, da digitalisering i forvejen er et vigtigt indsatsområde på erhvervsskolerne.
Regeringens strategi lægger også vægt på, at man vil styrke talentudviklingen i forhold til de teknologiske og naturvidenskabelige på de gymnasiale uddannelser.
– Htx kombinerer jo allerede teori og praksis inden for teknologi og naturvidenskab, så regeringens fokus vil forhåbentlig styrke opmærksomheden og interessen for, at flere talenter vælger den gymnasieuddannelse med henblik på at fortsætte på en af de videregående naturvidenskabelige uddannelser, siger Lars Kunov.