Brugerbetaling af infrastrukturen

Regeringen ønsker at teste, om hel eller delvis brugerfinansiering også kan være relevant i forbindelse med andre projekter end den nye fjordforbindelse ved Frederikssund.
Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen. Foto: Dan Bjerring.
Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen. Foto: Dan Bjerring.

Transport- bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen har i et samråd i Folketinget blandt andet skullet gøre rede for, hvorfor det af regeringsgrundlaget fremgår, at regeringen ønsker at bygge videre på erfaringerne fra projektet for bygning af Kronprinsesse Marys Bro ved Frederikssund og undersøge mulighederne for hel eller delvis brugerfinansiering af konkrete nye infrastrukturprojekter.

Ministeren henviser til, at den kommende fjordforbindelse ved Frederikssund er et projekt, der delvist finansieres af brugerne, idet statskassen bidrager med omkring en trediedel af finansieringsbehovet svarende til cirka 650 millioner kroner, mens broens brugere finansierer resten.

Der er forudsat en betaling på 15 kroner for personbiler og 45 kroner for lastbiler, og projektet skal ifølge anlægsloven være tilbagebetalt på 40 år.

Ikke på eksisterende veje

– Det, der står i regeringsgrundlaget, er sådan set bare, at vi ønsker at bygge videre på de erfaringer, som man får i forbindelse med etablering af Fjordforbindelsen. Måske kan det bane vejen for at realisere andre gode infrastrukturprojekter. Regeringen ønsker at teste om hel eller delvis brugerfinansiering også kan være relevant i forbindelse med andre rentable projekter, oplyste Ole Birk Olesen, der dog samtidig slog fast, at regeringen ikke ønsker at indføre brugerbetaling på allerede eksisterende veje.

– De finansieres af staten og stilles gratis til rådighed for borgerne. Det skal de blive ved med, sagde Ole Birk Olesen.

Eksempler

Ministeren peger i øvrigt på, at brugerbetaling kan anvendes ved projekter, der ellers aldrig var blevet realiseret, hvis staten eller det offentlige skulle finansiere det alene.

Han nævner som eksempel Storebæltsforbindelsen, der sandsynligvis aldrig var blevet til noget uden brugerbetaling:

– Det kan også være i forbindelse med nye projekter, der giver en fordel, som bilisterne er villige til at betale for. For eksempel fordi man sparer tid i forhold til en eksisterende forbindelse. Fjordforbindelsen ved Frederikssund er netop et eksempel på det, nævner Ole Birk Olesen.

Som eksempler på projekter, der kan blive med brugerbetaling, nævner ministeren blandt andet en havnetunnel i København, en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg og en Kattegat-forbindelse.

Relateret indhold