Hvordan sikrer vi tilstrækkelige offentlige lademuligheder til de mange hundredtusinder elbiler, som vi forventer at få på vejene over de kommende år? Ifølge Clever skal markedet nok sikre ladeinfrastrukturen.
Clever vil nemlig inden udgangen af 2025 investere i flere end 10.000 åbne, offentlige ladepunkter fordelt i hele Danmark. De etableres i og uden for byerne og langs motorvejene.
– Vi kommer med meldingen nu, fordi vi gerne vil betrygge forbrugerne og politikerne i, at der er private aktører, der er klar til at levere den nødvendige ladeinfrastruktur til elbilerne. Vi er blot en blandt mange aktører på markedet, der er villige til at investere massivt i infrastrukturen, så det er ikke her, man fra politisk side skal lægge skattekronerne. Politikerne skal i stedet fokusere på at gøre prisen på elbiler attraktive og sikre, at det er billigt at oplade dem. De to ting er begge helt afgørende for transportsektorens bidrag til 70 procents-reduktionen af drivhusgasserne, siger Clevers direktør, Casper Kirketerp-Møller.
DTU og Dansk Elbil Alliance vurderer, at der vil køre 300.000 elbiler på de danske veje allerede i 2025, og at der til den tid vil være behov for 750 lynladere på landsplan. Konkret forventes Clevers investeringer at føre til cirka 500 nye lynladere, cirka 100 hurtigladere og cirka 9.500 normalladere geografisk fordelt over hele landet.