Nordjylland presser på for 3. Limfjordsforbindelse

Komitéen for en 3. Limfjordsforbindelse mener, at de gamle forbindelser over Limfjorden snart ikke kan klare mere trafik, og at trængslen er tæt på at være kritisk.
Komitéen for en 3. Limfjordsforbindelse lægger nu pres på Folketingets Transportudvalg. Foto: Colourbox.
Komitéen for en 3. Limfjordsforbindelse lægger nu pres på Folketingets Transportudvalg. Foto: Colourbox.

Medlemmerne af Folketingets transportudvalg bombarderes næsten konstant med henvendelser fra forskellige lobbyister, der forsøger at presse deres trafikprojekter frem foran andre i køen.

Hærvejsmotorvej, Kattegatbro, Ny Lillebæltsbro, Sjællandsk Tværforbindelse og så videre. Listen over lokale og regionale ønsker er lang – og dyr.

Behovet for den 3. Limfjordsforbindelse er stort og stigende. De gamle forbindelser over fjorden kan snart ikke klare mere trafik, og trængslen er tæt på at være kritisk. Derfor haster det med anlægsloven, som er forudsætningen for, at byggeriet kan komme i gang.

Henvendelse fra Komitéen{break}for en 3. Limfjordsforbindelse{break}til Folketingets transportudvalg

Og nu forsøger Komiteen for en 3. Limfjordsforbindelse sig også med at presse politikerne på Christiansborg. Et flertal i Folketinget blev i juni 2014 enige om, at den 3. Limfjordsforbindelse skal anlægges som en helt ny forbindelse vest om Aalborg og føres over Limfjorden via Egholm. Med den beslutning ligger linieføringen fast. Men spørgsmålet er hvornår?

Brug for afklaring

– Behovet for den 3. Limfjordsforbindelse er stort og stigende. De gamle forbindelser over fjorden kan snart ikke klare mere trafik, og trængslen er tæt på at være kritisk. Derfor haster det med anlægsloven, som er forudsætningen for, at byggeriet kan komme i gang. Vi har brug for en afklaring, så vi kan komme videre med at udvikle Nordjylland. Den 3. Limfjordsforbindelse er vigtig for at sikre en positiv fremtidig samfundsudvikling i Nordjylland, hedder det i henvendelsen til Transportudvalget, der er ledsaget af en 32 siders skrivelse med argumenter for, hvorfor netop dette infrastrukturprojekt skal frem i køen.

Ramt af finanskrisen

Der henvises blandt andet til, at Nordjylland blev særligt hårdt ramt af finanskrisen på grund af en høj andel af industriarbejdspladser og et relativt lavt uddannelsesniveau i den private sektor:

– Til gengæld er der siden 2010 taget revanche og rettet så meget op på jobudviklingen, at Nordjylland har klaret sig bedst blandt landets regioner uden for Hovedstaden. Den positive udvikling skyldes blandt andet, at nordjyske virksomheder har været dygtige til at omstrukturere og strømline deres forretning, ligesom hele Nordjylland har investeret i uddannelse og kompetenceudvikling, skriver komitéen.

Der peges videre på, at Frederikshavn og Hirtshals er i fuld gang med at udvide og udvikle havnene og har forventninger om store stigninger i godsmængder og omsætning.

Barriere

– Limfjorden er ikke kun en barriere for trafikken. Den er også på vej til at blive en barriere for erhvervsudviklingen og beskæftigelsen i Nordjylland. Derfor er den 3. Limfjordsforbindelse utrolig vigtig for hele Nordjylland, siger Mogens Gade, der er borgmester i Jammerbugt Kommune og formand for det nordjyske kommunekontaktråd.

Mikkel Seedorff Sørensen, der er direktør for Frederikshavn Havn, kalder Limfjorden en “sårbar flaskehals” til og fra Vendsyssel:

– Når der er uheld eller vejarbejde i tunnelen, går trafikken ofte helt i stå, og det er et problem, når man skal nå færgen. Jeg ved, at det er et problem for lastbilchaufførerne, at der er en flaskehals omkring Limfjorden. Hvis trafiksituationen ved Limfjorden bliver værre i de kommende år, så kan vi frygte, at der er lastbiler, der vælger at køre hele vejen op til Sverige via Fyn og Sjælland. Derfor er der brug for den 3. Limfjordsforbindelse, siger han.

Der peges videre på, at Aalborg er “vækstdynamoen”, og for resten af Nordjylland vil det være en stor fordel at komme tættere på Aalborg:

– I dag måles afstande i minutter, og i den forstand bliver afstandene i Nordjylland mindre med den 3. Limfjordsforbindelse, slutter henvendelsen til Folketingets Transportudvalg.

Står i kø

Venstres transportpolitiske ordfører, Kristian Pihl Lorentzen, siger til Dagens Byggeri, at han fuldt ud forstår nordjyderne, men samtidig understreger han, at der er mange vigtige infrastrukturprojekter, der står i kø for at blive ført ud i livet:

– Der er generelt et stort finansieringsbehov, som skal løses, og jeg håber, at vi får råd til at sætte turbo på de mange hårdt tiltrængte infrastrukturprojekter, der ligger grydeklar, herunder den 3. Limfjordsforbindelse, der er et væsentligt element i en fremtidssikring af den jyske transportkorridor, som forbinder Tyskland med Norge, men som også betjener en meget stor del af det producerende jyske erhvervsliv. Jeg glæder mig dog over, at linieføringen er fastlagt, og at der er afsat penge til de indledende eksproprieringer, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Lange udsigter

Han afviser i øvrigt, at der kan anvendes brugerbetaling i forbindelse med finansieringen af den 3. limfjordsforbindelse:

– Der er jo et gratis alternativ i den eksisterende tunnel, og den skal blive ved med at være gratis, siger Kristian Pihl Lorentzen og henviser til, at der efter 2020 sandsynligvis kommer en “Infrastrukturfond II”, og heri vil en 3. Limfjordsforbindelse med stor sandsynlighed indgå:

– Mange grydeklare vejprojekter er blevet udskudt, fordi den siddende regering desværre ikke har prioriteret det ret højt at forbedre vores vejnet. Der har været ensidig fokus på den kollektive trafik de sidste 3-4 år, slutter Kristian Pihl Lorentzen.

Relateret indhold