Nej til mindre trafikstøj gennem lavere hastighed

At bekæmpe trafikstøj fra motorveje med hastighedsnedsættelser koster ti gange så meget som gevinsten ved at gøre det.
I forbindelse med udbygningen af Køge Bugt Motorvejen etableres der ni km støjafskærmning. Foto: Torben Jastram.
I forbindelse med udbygningen af Køge Bugt Motorvejen etableres der ni km støjafskærmning. Foto: Torben Jastram.

Et af de store stridspunkter ved de fleste infrastrukturprojekter – ikke mindst motorveje – er den støj, som naboerne til projekterne påføres fra trafikken.

En gruppe af naboer til KøgeBugt motorvejen. “Nej til Trafikstøj”, har henvendt sig til transportminister Magns Heunicke (S) med et forslag om blandt andet at reducere hastigheden på en del af Køge Bugt og Holbækmotorvejen til 80 km/t i aften- og nattetimer samt i weekender og helligdage.

Eksempelvis er der i forbindelse med udbygningen af Køge Bugt Motorvejen etableret ni kilometer støjafskærmning.

Magnus Heunicke Transportminister

Men ifølge transportministeren vil det have meget høje samfundsøkonomiske konsekvenser. Det fremgår af en samfundsøkonomisk analyse fra Vejdirektoratet, der sammenholder fordele ved en hastighedsreduktion i form af reduktion af trafikstøj og færre uheld med ulemperne, der primært omfatter forøget rejsetid.

Tidstab

Vejdirektoratet vurderer derfor, at de øgede omkostninger som følge af en hastighedsreduktion er cirka 10 gange større end fordelene.

Tidstab for trafikanterne er den dominerende årsag til meromkostningen, og derfor mener ministeren ikke, at det er hensigtsmæssigt at bruge hastighedsnedsættelser som en del af støjbekæmpelsen.

Borgergruppen foreslår også at iværksætte forsøg med nye absorberende støjafskærmninger, og her oplyser Vejdirektoratet, at det netop er støjabsorberende skærme, som anvendes langs statsvejnettet.

– Vejdirektoratet har ikke erfaringer med et konkret forslag til etablering af stengærder, som foreslås af borgergruppen. En lignende løsning er dog anvendt langs Nykøbing Falster Omfartsvej. Løsningens pris og effekt vurderes at svare til en traditionel støjabsorberende støjskærm, forklarer Magnus Heunicke.

Er på vej

Transportministeren understreger, at vi selvfølgelig skal gøre, hvad vi kan for at mindske støjgenerne på de udsatte strækninger i Danmark:

– Støjreducerende tiltag indgår ofte som en fast del af udvidelsesprojekterne og vedligeholdelsesarbejdet på Vestegnen. Eksempelvis er der i forbindelse med udbygningen af Køge Bugt Motorvejen etableret ni kilometer støjafskærmning, og senest i 2017 vil der være udlagt støjreducerende asfalt på størstedelen af motorvejsstrækningerne på Vestegnen. Det vil reducere støjgenerne for rigtigt mange borgere i området, slutter Magnus Heunicke.

Relateret indhold