Ajos med bedste regnskab i fem år

Større effektivitet og omsætning gør Ajos' seneste regnskab til virksomhedens bedste i fem år. Resultatet efter skat er på 10 millioner kroner.
Ajos har investeret kraftigt i digitalisering det seneste år, men administrerende direktør Ole Wamsler kan stadig fremvise virksomhedens bedste regnskab i fem år. Foto: Jens Panduro.
Ajos har investeret kraftigt i digitalisering det seneste år, men administrerende direktør Ole Wamsler kan stadig fremvise virksomhedens bedste regnskab i fem år. Foto: Jens Panduro.

Ajos har gennem det seneste år investeret kraftigt i blandt andet digitalisering og anden omstilling. En stor del af omkostningerne er bogført i 2016, og men det er stadig lykkedes virksomhedenat øge overskuddet efter skat fra 7,1 millioner kroner i 2015 til 10,1 millioner i 2016. Samtidig er omsætningen steget til 212 millioner kroner, men administrerende direktør Ole Wamsler glæder sig over, at fremgangen i indtjening ikke alene er båret af vækst.

– Vi har øget toplinjen med cirka 4 procent medarbejdertallet med 6 procent og resultat før skat med 38 procent – og det på trods af store omkostninger forbundet med Ajos’ turnaround. Det betyder, at vi hurtigt er blevet markant mere effektive, og bag det ligger en strategi om at gøre “kolde” hænder varme, et stort fokus på digitalisering samt godt gammeldags ledelseshåndværk, siger Ole Wamsler, der startede i Ajos i foråret 2016, og fortsætter:

– Det med de varme hænder handler om, at vi hele tiden arbejder effektivt på at blive endnu mere kunde- og projektorienteret samt tænke i helhedsløsninger. En anden væsentlig faktor er, at vi har solide planer, der er godt forankret i organisationen, og som vi meget systematisk følger op på.

Omsætning uden for MTH

Ajos er 100 procent ejet af MT Højgaard, men 65 procent af omsætningen ligger uden for MT Højgaard, og i øvrigt ligger næsten halvdelen af omsætningen uden for bygge- og anlægssektoren, og den del er i kraftig vækst.

– Den udvikling er helt bevidst. Når vi hele tiden kigger nye kunder i øjnene, presser vi os selv lige end tand mere end ellers. Hvis vi for eksempel genererede en større del af vores omsætning hos MTH Group, kunne arbejdet med at skabe gode resultater forekomme for let – og så kunne vi risikere at tage tingene for givet og blive lidt for magelige. Vi er helt klar over, at det forpligter at få et godt resultat. Det er nu, at vi skal være ekstra årvågne. Ingen må føle sig tilfredse, og de gode resultater må ikke gå ud over vores fokus og eksekveringskraft. En mæt løve er ikke farlig eller konkurrenceparat, og lige nu, hvor krisen ikke kradser, har vi friheden til at vælge vejen frem. Vi er ikke presset til at tage nogle forhastede beslutninger, som på langt sigt kan have alvorlige bivirkninger for forretningen. Det er derfor lige nu, vi skal have blikket rettet mod yderligere forbedring af vores konkurrenceevne, og derfor investerer vi fortsat markant i fremtiden, så vi både indadtil og udadtil er klædt godt på, siger Ole Wamsler.

Det fremgår af ledelsesberetningen, at der forventes en forøgelse af overskuddet i 2017, og Ole Wamsler ser ingen tegn på udsving i den forudsigelse.

Relateret indhold