De skal forbinde by og havn med krævende passage

Køge Kysts bestyrelse har udpeget Arkil, Artelia og Schønherr Landskab til at arbejde videre med udformningen af en ny underføring mellem by og havn i Køge.
To kvinder og et par set fra ryggen kommer gående i en passage.
Selve passagen får ovenlys og adskilte baner til cyklister og gående. Illustration: Schønherr Landskab.

På baggrund af deres forslag i projektudviklingskonkurrencen har Køge Kysts bestyrelse besluttet at arbejde videre med hovedentreprenøren Arkil og rådgiverne Artelia og Schønherr Landskab.

Den nye underføring skal forbinde Kulturtorvet med Havnepladsen og føre under jernbanen og vejene Ivar Huitfeldtsvej og Østre Banevej på hver side af banen.

Læs også

A.P. Møller Fonden donerer over 200 millioner til Køge-projekt

Over det næste års tid skal projektet bearbejdes yderligere, men foreløbig indeholder det en 7,5 meter bred og op til 3,6 meter høj passage med en 80-90 meter lang rampe på begge sider.

Forslaget bygger på et princip om at anvende genbrugsmaterialer der, hvor det er muligt. F.eks. ønsker man at tilsætte nedknuste materialer til den beton, underføringen skal støbes i, og anvende nedknust beton og tegl i veje og bede.

Kulturtorvet udformes som en græsplæne med siddepladser og rum til aktiviteter og events. Ved vandet og Køge Nyhavn etableres en ’strandhave’ med siddepladser og en bred trappe. Illustration: Schønherr Landskab.

Ved at prioritere langtidsholdbare materialer som tegl og cortenstål beregnes også et minimum af ressourcer til vedligehold og udskiftning.

Det glæder adm. direktør Peter Cederfeld fra Realdania By & Byg, som er partner i byudviklingsselskabet Køge Kyst sammen med Køge Kommune:

Læs også

Arkil øger omsætningen markant

– Der er lagt op til en meget indbydende og lys underføring, og så er det lykkedes, at udvikle et projekt, hvor genbrug, biodiversitet og CO2-reduktion fylder meget. Materialernes cirkulære potentiale og de grønne beplantninger gør projektet både smukt og langtidsholdbart, fortæller han.

Underføringen realiseres blandt andet i kraft af en filantropisk donation på 80 mio. kr. fra Realdania. Køge Kommune har givet en tilsvarende særbevilling til vejtunnelen nord for bymidten.

Stiforbindelsen ‘Teglfloden’ skal kombinere byrum, forbindelser og bydele. Cykelstien opdeles i baner og adskiller sig synligt fra gangarealerne via de forskellige farver i belægningen. Illustration: Schønherr Landskab.

– Det projekt, vi præsenterer nu, indeholder de ingeniørmæssige forudsætninger der skal til, for at vi kan bygge det. Passagen er ikke lige så bred som i det forslag, der tidligere har været fremme. Til gengæld prioriteres tryghed, udsyn, biodiversitet, attraktive byrum og en bredde, hvor der fortsat er rigtig god plads til adskilte baner for gående og cyklister, fortæller projektdirektør i Køge Kyst Peter Kjølby.

Selve anlægsarbejdet forventes udført fra efteråret 2026 og frem til slutningen af 2028.

– Projektet skaber et solidt grundlag for tryg trafik og gode forbindelser, samtidig med, at der bliver plads til liv, aktivitet og ophold for alle. Jeg er glad for, at man har tænkt kreativt, og at vi får en underføring, som bliver et sted, man både kan passere og have lyst til at blive, siger borgmester i Køge, Marie Stærke.

Relateret indhold