Den 3. Limfjordsforbindelse i Aalborg bliver en 20 kilometer lang firesporet motorvej, som føres vest om Aalborg via øen Egholm i Limfjorden.
Men før anlægsarbejderne kan begynde, skal området undersøges for gammel ammunition.
Ueksploderede granater, bomber og miner fra 1. og 2. verdenskrig ligger nemlig stadig gravet ned flere steder på land såvel som på havbunden.
Og det er ikke usædvanligt, at den gamle ammunition dukker op, når der foretages såkaldte UXO-undersøgelser ifm. med større anlægsprojekter.
UXO står for Unexploded Ordnance og er undersøgelser, der kortlægger om der ligger ueksploderet ammunition i et givent område.

Udbud på vej: Går i dialog om tunnel under Limfjorden
Netop i det område, hvor Vejdirektoratet skal anlægge den 3. Limfjordsforbindelse, var tyskerne talstærkt til stede under 2. Verdenskrig, og særligt i området omkring Aalborg Lufthavn er der risiko for at finde ueksploderet ammunition.
Så selvom det efterhånden er mange år siden, at 2. Verdenskrig sluttede, kan der stadig være gammel ammunition på strækningen. I tiden efter 2. verdenskrig, blev der dog ryddet godt op, så det der undersøges for, er primært ammunition, der ligger begravet så dybt, at det endnu ikke er blevet opdaget.
Flere registrerede punkter skal undersøges
Ifm. undersøgelserne af arealerne samarbejder Vejdirektoratet med eksperter fra Damasec, der frem mod oktober undersøger jorden, så eventuelt gammel ammunition kan blive ryddet af vejen, inden anlægsarbejdet begynder.
Undersøgelserne, der strækker sig fra syd til nord for Limfjorden, bliver indledningsvist foretaget med magnetometrer (metaldetektorer), der måler på jorden og kan registrere, hvis der ligger en større magnetisk genstand i jorden – som eksempelvis efterladt ammunition.
Som led i undersøgelserne kan andre genstande også dukke op, som også kan have behov for at blive undersøgt, herunder arkæologiske fund eller fortidsminder.

Næste fase af ny limfjordsforbindelse kan gå i gang. Cowi valgt som rådgiver
– Borgere i området vil blandt andet kunne se en traktor, der trækker en slæde efter sig, som med 8 magnetometrer måler på jorden ned til fem meters dybde. Herefter bliver fundne analyseret, og de udslag, der kan være efterladt ammunition, undersøges nærmere og fjernes, fortæller Morten Frøding, der er projektleder i Damasec, som står for UXO-undersøgelserne.
Eksperter har tidligere undersøgt i havbunden i det område af Limfjorden, hvor tunnellen skal anlægges, og her er der registreret flere punkter, der skal undersøges nærmere med hjælp fra et hold dykkere fra firmaet JD-Contractor.