Der er ikke alene travlt hos NH Towage i blandt andet den nordatlantiske region – man har også sat en verdensrekord. I løbet af 2025 præsterede firmaets kraftigste slæbebåd Hunter nemlig at slæbe tre kæmpe plastrør på hver 500 meters længde fra Stathelle på den norske østkyst syd for Oslo til Miri i Malaysia. Det er en rejse på ikke mindre end 13.000 sømil svarende til 24.000 kilometer, og den tog i alt fem måneder med diverse stop undervejs.
– Det er verdensrekord, når man slæber syd om Afrika. Slæbehastigheden var blot ni kilometer i timen, så når der i løbet af turen også skal friske forsyninger om bord samt skiftes besætning, siger det sig selv, at det tager et stykke tid, forklarer Niels Henriksen, der er direktør i og indehaver af NH Towage. Det er en opgave, han med rette kan være stolt af, og lige nu venter Hunter med besætning i Malaysia på, at der byder sig en opgave for hjemadgående.
Fire gange på Færøerne
De lange plastrør skal anvendes til et kloakeringsprojekt, der støttes af Verdensbanken, men det er kun en enkelt ud af flere spændende opgaver, som NH Towage har haft i løbet af 2025. Man har således også været fire gange på Færøerne for at levere pramme til den hastigt voksende industri inden for lakseopdræt. Prammene er produceret i Polen, og NH Towage har så også sørget for returtransport af gamle pramme, der blandt andet er solgt til England.
– I løbet af foråret 2026 regner vi med igen at skulle sætte kursen mod Færøerne, fortæller Niels Henriksen videre. Han beretter om generel travlhed i branchen, og hos NH Towage klager man skam heller ikke. Faktisk har der været så travlt, at rederiet i løbet af året har fået hele to nye fartøjer. Den ene er en ny slæbebåd, og den anden er en mandskabsbåd, der i øjeblikket er chartret ud til Sund & Bælt på Storebælt.

Ser trygt ind i næste år
Her er man netop nu i gang med en række havbundsundersøgelser sammen med Aarsleff, hvor NH Towage dagligt fragter mandskab til og fra arbejdsstederne på Storebælt. Desuden har året budt på arbejde på både Bornholm i Rønne Havn, hvor der er gang i en havneudvidelse, og ved Nakskov Fjord, hvor sejlrenden i fjorden skal udvides. Niels Henriksen kan således glæde sig over en række spændende og forskelligartede opgaver.
– Jeg kan desuden nævne, at vi har været engageret i tre måneder i forbindelse med uddybning af farvandet omkring den kommende Femern Bælt-forbindelse, lige som vi har været i gang i forbindelse med en jernbanebro ved Nykøbing Falster, hvor vi har været med til at sørge for, at en ny broklap blev fragtet på plads. Så med de opgaver, der efterhånden også begynder at indløbe for 2026, ser jeg med sindsro fremtiden i møde, slutter Niels Henriksen.
