Af Henrik Malmgreen
Der er næppe nogen med blot et minimum af kendskab til byggeri og byggebranchen, som ikke kender Leca® Letklinker. Man kan kun gætte på, hvor mange kubikmeter af de små, brune nødder, der over årene enten er hældt ud som isoleringslag eller er blandet i Leca®-blokke til fundamenter. Men Leca® Letklinker har også fundet anvendelse til en række såvel store som små projekter inden for en helt anden sektor, nemlig etablering af kajanlæg i de danske havne.
Her udgør Leca® i dag et centralt omdrejningspunkt i bestræbelserne på at gøre denne type anlægsprojekter nemmere at håndtere i udførelsesfasen, lige som anvendelsen af Leca® Letklinker rummer en række konstruktionsmæssige fordele – blandt andet fordi der er tale om et meget let materiale, der både er fleksibelt at arbejde med og som samtidig betyder mindre belastning af kajanlæggets spunskonstruktion.

Anvendt til kajanlæg siden 1960’erne
Det er ikke lige noget, man tænker over i hverdagen, men afledt af forskellige vejprojekter, hvor den lette Leca® også ofte anvendes, så man ifølge bygningsingeniør Knud Mortensen fra LECA Danmark faktisk de første havneprojekter helt tilbage i 1960’erne. Han understreger, at de største fordele ved at anvende Leca® Letklinker i stedet for jord- eller sandfyld dels er mindre belastning af havbunden, dels mindre belastning af spunsvæggen.
– Mange steder i danske havne er havbunden blød, og det er typisk en udfordring, man kan møde i forbindelse med havneprojekter, hvor dybgangen skal øges. Derfor vil det ofte være oplagt at anvende Leca®, der blot vejer 245 kilo pr. kubikmeter, mens jord- eller sandfyld typisk vejer i omegnen af 1.750 kilo pr. kubikmeter. Når man anvender et lettere materiale, er det ligeledes muligt at arbejde med mindre dimensioner i det stål, der anvendes i den samlede spunskonstruktion, forklarer Knud Mortensen videre.

Godt for både økonomi og klima
Han argumenterer altså for, at når der konverteres fra jord- eller sandfyld til Leca®, er det til gavn for økonomien i et givent havneprojekt. Ud over at der kan arbejdes med mindre ståldimensioner, er det ofte muligt at reducere antallet af de ankerjern og ankerplader, der etableres vinkelret med henblik på sikring af spunsen. Ganske enkelt fordi man gennem anvendelse af Leca® er med til at lette trykket på spunsvæggen.
– Det er noget, især entreprenørerne er interesseret i, fordi eksempelvis etablering af ankerjern og ankerplader under vandspejl er kompliceret og typisk kræver ekstern samt kostbar dykkerkompetence, siger Knud Mortensen videre. Han påpeger endvidere endnu en fordel, nemlig at mindre stål og dermed mindre materialeforbrug i en konstruktion ligeledes er godt for det enkelte projekts klimaregnskab. Det er ganske logisk, at der er besparelser at hente.

Let produkt med meget stor styrke
For at komme nærmere på de præcise besparelser skal der dog udarbejdes livscyklus analyser, og Leca Danmark kan levere projektspecifikke EPD’er til dette regnestykke. Det er kunderne lydhøre over for, lige som de naturligvis kan se fordelen i sparede ressourcer og dermed færre omkostninger. Samtidig kan Leca® konceptet være med til at sikre en konstruktions holdbarhed, blandt andet fordi anvendelsen af et lette samt drænende materiale reducerer risikoen for sætningsskader og andre skader på konstruktionen.
Tilbage står så det store spørgsmål – kan Leca® Letklinkerne holde til belastningen fra kørsel med store kraner, tunge lastbiler og aflæsning af bulkvarer på kajen? Svaret fra Knud Mortensen er et klart og tydeligt ja. Leca® Letklinkerne har et højt e-modul, hvilket sikrer stor materialestivhed, og så kan de modstå en overraskende stor fladelast. Tilsammen giver det en høj bæreevne i forhold til vægten. Under belægninger og ned mod Leca® Letklinkerne etableres i kajområdet en vejkasse til at fordele trykket fra støtteben og hjullaster. Dermed sikres de mod knusning, og samtidig sikrer vægten af vejkassebunden mod opdrift fra vandfyldt Leca®.