Nissan NV300 1.6 dCi 145 hk, L2H1, Comfort
- Motor: 4-cylindret diesel med to turboer.
- Ydelse: 145 hestekræfter v. 3500 o/m.
- Max. moment: 340 nm v. 1750 o/m.
- EU-norm: 15,9 km/l.
- Nyttelast: 1237 kg.
- Max. anhængervægt m. bremser: 2000 kg.
- Pris for testbil med udstyr: 244.386 kroner plus moms.
Sidste år kom Nissan omsider med på samlebåndet i franske Sandouville, hvor Renault har sin store varevognsfabrik. Her kommer NV300 til verden sammen med Renault Trafic, Opel Vivaro og Fiat Talento.
I Danmark udgør disse biler hvad man kunne kalde mellemklassens firkløverregering, fordi de tilsammen sælger flest biler i klassen af mellemstore varevogne. I januar blev det således til 335 solgte eksemplarer.
Dog er Ford Transit Custom fortsat den populæreste model efterfulgt af VW Transporter.
Teknisk set er Nissan NV300 baseret på Renault Trafic, og ser man på Trafics position i Danmark er den ikke noget dårligt udgangspunkt. Trafic er nemlig den tredje bedst sælgende model i klassen.
God sikkerhed
Med fem airbags som standard begynder den passive sikkerhed at ligne noget, der kunne gå an i en personbil. NV300 har som standard airbag i rattet, airbag i siden til føreren, frontairbag i passagersiden samt hovedairbags til føreren og til vinduespassagereren.
Såvel Trafic som Talento har samme niveau for standardsikkerhed. Vivaro har som standard kun airbag i rattet og lader de andre airbags være ekstraudstyr.
Bedste garanti
Når man sammenligner NV300 med sine tre søskende ser man, at bilernes garantier er ret så forskellige.
Talento skraber bunden med to års mekanisk garanti og otte år mod rust. Trafic og Vivaro tilbyder to års mekanisk garanti og 12 år mod rust, mens NV300 overbyder alle med fem år/160.000 kilometer på mekanikken og 12 år mod rust.
Klædelig motor
Testbilen drives af programmets stærkeste motor. Det er en 1,6-liters dieselmotor, der er koblet sammen med en 6-trins manuel gearkasse. Ydelsen er 145 hestekræfter, og motoren har to turboer. Den ene turbo er designet til at give bundtræk og den anden sætter ind højere oppe i omdrejningsfeltet.
Formålet er at give gode trækkræfter i et stort omdrejningsområde, men trods sin biturbo-konstruktion er maskinen dog ikke overbevisende bedre end tilsvarende konkurrerende modellers. Den er velkørende og smidig, gearskiftet er fast, præcist og lækkert, ligesom den præsterer en ganske fin økonomi med en EU-norm på 15,9 km/l.
I øvrigt glæder vi os over en generel høj standard i materialevalg og mange gennemtænkte funktioner.
Når alle indtrykkene bundfælder sig, ser man, at Nissan er kommet i virkelig godt selskab hos Renault, og der er en konkurrent i Wolfsburg, der måske skal passe på ryggen.