Silkeborg er midt i den største byudvikling i byens historie

Det var først, da motorvejen gennem Silkeborg var færdiggjort, at investorerne for alvor begyndte at kigge i retning af byen. Men nu er byen midt i sin kraftigste udvikling nogensinde.
Silkeborg Kommune vil have det maksimale ud af motorvejen gennem byen, der efter mange års planlægning nu står færdig. Foto: Silkeborg Kommune.
Silkeborg Kommune vil have det maksimale ud af motorvejen gennem byen, der efter mange års planlægning nu står færdig. Foto: Silkeborg Kommune.

Silkeborg Kommune har i lang tid været en vækstkommune, hvor befolkningstallet er vokset og vokset år for år. Kommunen har i dag over 91.000 indbyggere og har et mål om at runde 100.000 inden 2025. Silkeborgmotorvejen, der nu skærer gennem byen og forbinder den med både Herning og Aarhus skal være en væsentlig driver for den udvikling. Den skal nemlig trække både investorer og nye borgere til byen, og den proces er der godt gang i nu.

De store investorer

– Silkeborg har hele tiden haft en vis attraktivitet. Men der er ingen tvivl om, at der er kommet flere investorer på banen, efter motorvejen er åbnet – også nogen, som vi før kun havde sporadisk kontakt med. Det gælder blandt pensionkasser, der hidtil har haft et meget stort fokus på København og Aarhus, men som nu også investerer i nogle af de større, attraktive provinsbyer – herunder Silkeborg. Et af deres sorteringskriterier er, at der skal være en attraktiv infrastruktur i byen, og det kan Silkeborg leve op til nu. Motorvejen har været med til at gøre, at både vi i Silkeborg og omverdenen ser byen som en attraktiv forstad til Aarhus, siger udviklingschef i Silkeborg Kommune, Gregers Pilgaard.

Forsinket effekt

Silkeborgmotorvejen var et sjældent tungt vejprojekt at få realiseret, fordi der var mange mulige linjeføringer i spil og mange interessenter, der gerne ville gøre deres indflydelse gældende. Usikkerheden om linjeføringen kom til at lægge en kraftig dæmper på byens udviklingsmuligheder mod nord i de ti år, der gik forud for beslutningen om den endelige linjeføring, og da linjeføringen blev endeligt besluttet i 2009 var forventningen i byen, at investeringslysten ville tage til.

Vejen skulle være der

– Men der blev vi overraskede. Vi havde troet, at der allerede undervejs i planlægninsfasen ville begynde at ske noget, fordi man nu vidste, hvor motorvejen skulle ligge, og hvornår den ville åbne. Men det er åbenbart først, når man kan køre på vejen, at man kan se mulighederne, hvis man vælger at etablere sig et sted langs vejen. Vi havde helt sikkert regnet med, at interessen var kommet tidligere, men nu er den der. Nu mærker vi en solid interesse, og det var åbningen af vejen, der var startskuddet. Det har også betydet, at vi nu oplevet en ketchupeffekt, siger Gregers Pilgaard om den investerings-interesse, der har betydet, at Silkeborg i øjeblikket oplever den største byudvikling i byens historie.

Store investeringer

Videnscenter for byudvikling vurderer, at der ud over de 6,2 milliarder kroner til Silkeborgmotorvejen bliver investeret op mod 14 milliarder kroner over de næste 10 år i hele Silkeborg Kommune. Investeringslysten i Silkeborg Kommune er ifølge kommunen selv stor, og ifølge tal fra Byggefakta er Silkeborg Kommune placeret som nr. 1 i Region Midtjylland og nr. 5 i Danmark målt på bygge- og anlægsinvesteringer pr. indbygger.

Top ti

– Byrådet har en ambition om, at vi skal være i top ti i målingerne af klimaet for erhvervslivet. Der har vi måske tidligere været nede på flade fødder, men nu beskeden fra politikerne klar – vi skal op på tæerne og servicere erhvervslivet. Og nu er der gang i forretningen. 2016 var et godt år, når vi taler om salg er erhvervsgrunde, og det bliver 2017 også. Vi kommer til at fortælle spændende ting i år, og vi ser optimistisk på fremtiden, siger Gregers Pilgaard, der også understreger, at kommunen forventer, at det bosætningsmæassigt vil gå stærkt i årene fremover i Silkeborg.

Silkeborg har hele tiden haft en vis attraktivitet. Men der er ingen tvivl om, at der er kommet flere investorer på banen, efter motorvejen er åbnet …

Relateret indhold