Ny MT Højgaard direktør kræver maksimal fokus på projektet

Administrerende koncerndirektør Anders Heine Jensen vil have stram fokus på selve opgaven - og så skal tilbudsgivningen og eksekveringsevnen forbedres for at minimere tabsgivende elementer.
Jeg er stor tilhænger af, at ledelsen går forrest, viser nærvær og er meget synlige repræsentanter og ambassadører for virksomheden, siger MT Højgaards nye topchef, Anders Heine Jensen.
Jeg er stor tilhænger af, at ledelsen går forrest, viser nærvær og er meget synlige repræsentanter og ambassadører for virksomheden, siger MT Højgaards nye topchef, Anders Heine Jensen.

Anders Heine Jensen

  • – Adm. koncerndirektør MT Højgaard A/S siden 1. nov.
  • – Bestyrelsesmedlem i Haldor Topsøe A/S samt DI Energi.
  • – 2011-2018: Adm. direktør B & W Scandinavian Contractor A/S
  • – Næstformand MT Højgaard A/S marts 2017 til oktober 2018.
  • – Uddannet maskiningeniør fra DTU
  • – Født 1964

SØBORG: Da MT Højgaard A/S sidste år udpegede Anders Heine Jensen som ny topchef i den 100 år gamle entreprenørkoncern, var det med en forventning om bedre resultater end de seneste snart mange års skuffende regnskaber med baggrund i enkeltstående store tabsgivende projekter.

Nu er det godt et par måneder og en juleferie siden Anders Heine Jensen indtog hjørnekontoret i MT Højgaard-domicilet i Søborg, og umiddelbart virker han afklaret med, hvilken retning der skal udstikkes for at optimere driften og skabe sorte tal på bundlinjen hos landets næststørste entreprenørkoncern.

– Først og fremmest drejer det sig om at bevare fokus på projekterne. Det kan måske lyde banalt, men historien har vist, at man let lader sig distrahere af pludseligt opstående hændelser, nye virksomhedsstrategier eller anden form for disruption. Det skal vi naturligvis også håndtere, men vi må ikke samtidig slippe fokus på projektet, fastslår den 54-årige maskiningeniøruddannede topchef til Dagens Byggeri.

Kvalitet i tilbudsgivning

Han er som resten af koncernen ærgerlig over, at få dårlige projekter overskygger de mange gode.

– Vi skal blive bedre på to fronter: Tilbudsgivning og eksekveringsevne. Blandt andet ved at vælge de rigtige projekter – og herunder hører også de nødvendige fravalg – de rigtige kunder og samarbejdspartnere. Heldigvis kan man sige, at vores få dårlige projekter ikke er gået ud over vores kunder. Vi har selv måtte stå for udgifterne, mens kunderne ikke har mærket noget. Overordnet har vi en tilfredsstillende kundetilfredshed, så vores udgangspunkt er godt, og der er tro på fremtiden, fastslår Anders Heine Jensen.

Trods den nye titel har direktøren et indgående kendskab til koncernen, da han har været næstformand for bestyrelsen i MT Højgaard A/S siden marts 2017. Et hverv han dog automatisk udtrådte, da han blev udpeget til CEO.

Med eksekveringsevne mener han især, at MT Højgaard skal blive bedre til at forudse og minimere eventuelle fremtidige problemer.

– Det er vigtigt at forstå risici og arbejde med dem. Vi er sådan set ret gode til det, men vi skal blive endnu bedre. Det gør vi ved at have de rigtige værktøjer, medarbejdere og kompetencer. Ved at efteruddanne og rekruttere de erfaringer, vi har brug for, forklarer den administrerende koncerndirektør.

Fortsat VDC-fokus

Gennem de senere år har koncernen satset stort på udviklingen af VDC, og det digitale fokus forsvinder ikke i fremtiden, selvom det måske kommer til at fylde knap så meget udadtil.

– Vi er gået forrest og er markedsledende på VDC. Det har været forbundet med forholdsvis store investeringer, og det skal vi naturligvis høste gevinsten af. Vi vil opretholde VDC-fokus i de kundesegmenter og projekter, hvor det giver mening, fortæller han.

Bedre rekruttering med gode projekter

I et hårdt konkurrencepræget marked er der kamp om de dygtigste medarbejdere, hvor alle gerne vil være en del af en succes. Anders Heine Jensen erkender da også, at det i forhold til rekruttering af nye medarbejdere ikke er optimalt at have en stribe dårlige regnskaber bag sig.

– Netop derfor er det vigtigt, at vi hurtigt får vist, hvad vi kan. For MT Højgaard kan sagtens tiltrække folk, når vi har de gode og spændende projekter. Det er en meget interessant arbejdsplads, hvor medarbejderne kan blive udfordret på deres kompetencer og dygtiggøre sig yderligere, fastslår han.

Nærvær i ledelsen

Gennem det meste af sin karriere har Anders Heine Jensen arbejdet inden for energisektoren med blandt andet havvindmølleparker, offshore, kraftværker og rørledninger. Senest som administrerende direktør for Burmeister & Wain Scandinavian Contractor gennem syv år.

Ledelsesstilen fra de tidligere jobs tager han med ind i koncernen.

– Jeg er stor tilhænger af, at ledelsen går forrest, viser nærvær og er meget synlige repræsentanter og ambassadører for virksomheden. Jeg er optaget af at være til stede – i projekterne og i organisationen. Det er vigtigt for mig at få en dialog med hele organisationen, så jeg kan fornemme, hvor der er behov for indsatser. Det er learning by doing. Jeg er bestemt ikke perfekt og begår mange fejl. Men ved at være synlig får jeg feedback og kan rette mine fejl, så de ikke gentager sig, lyder det fra direktøren.

Balanceret markedsføring

Virksomheden kunne sidste år markere sine første 100 år, og det blev primært fejret internt henover året. En fyringsrunde og siden en uventet og meget omfattende nedskrivning som følge af en tabt voldgiftskendelse fyldte dog også noget i samme periode.

– For os handler det først og fremmest om at levere gode resultater, og det kommer man til at kunne se på vores markedsføring. Vi vil naturligvis fortsat have fokus på at være kendte i markedet for vores kernekompetencer, slutter Anders Heine Jensen.

Vi skal blive bedre på to fronter: Tilbudsgivning og eksekveringsevne. Blandt andet ved at vælge de rigtige projekter – og herunder hører også de nødvendige fravalg …

Relateret indhold