Kattegatbro kan være den smarteste løsning

De Radikales transportordfører efterlyser flere beregninger for en Kattegatforbindelse.
Det lugter af, at Kattygatbroen skal se dårlig ud, siger De Radikales transportordfører Andreas Steenberg til Dagens Byggeri.
Det lugter af, at Kattygatbroen skal se dårlig ud, siger De Radikales transportordfører Andreas Steenberg til Dagens Byggeri.

Fra flere sider er der rejst spørgsmålstegn ved regeringens konklusioner på Kattegatrapporten, og blandt kritikerne er De Radikales transportordfører Andreas Steenberg.

– Det beslutningsgrundlag, der foreligger, er ikke tilstrækkeligt. For det første vil jeg gerne vide, hvorfor der bruges andre forudsætninger for trafikvækst ved Kattegatbroen end på Femernforbindelsen. Det er underligt, at man bruger to forskellige forudsætninger. Det lugter af, at Kattygatbroen skal se dårlig ud. For det andet regner man på, at en Kattegatforbindelse skal åbne om 15 år. Men for mig er det et projekt med et længere perspektiv, og for det tredje vil jeg gerne se Kattegatbroen sat over for, hvad der ellers skal foretages af trafikinvesteringer, siger Andreas Steenberg til Dagens Byggeri.

Bliver værre

Han henviser til investeringer i Østjylland, på Fyn og på længere sigt Storebæltsbroen.

– Som tommelfingerregel siger man, at en økonomisk vækst på én procent medfører en trafikvækst på én procent. Set over de kommende 40-60 år, skulle man foretage store investeringer. Allerede nu er der problemer med at afvikle trafikken gennem Jylland og over Fyn, og det bliver kun værre de kommende år. Det betyder massive investeringer i veje og jernbaner, og så kan det godt være, at etablering af en Kattegatforbindelse er smartere, siger Andreas Steenberg, der også påpeger, at en sådan forbindelse vil have store samfundsøkonomiske effekter, når landets to stærkeste vækstcentre bindes tættere sammen.

Blandt andet fordi der vil kunne etableres en slags “ringbane” København-Odense-Aarhus-København med afstikkere til Aalborg og Esbjerg.

Relateret indhold