I december udsatte transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) underskrivelsen af kontrakten om byggeriet af den nye Storstrømsbro. Begrundelsen var verserende sager mod to af de tre italienske selskaber i konsortiet, der vandt.
Siden har spørgsmål om Storstrømsbroen til ministeren været besvaret med en besked om, at de i forligskredsen (V, LA, K, DF, S, RV, SF) afventede undersøgelsen fra Kammeradvokaten. Den undersøgelse er nu færdig, og den blåstempler udbuddet og de italienske selskaber.
Det skriver Transport-, Bygnings-, og Boligministeriet i en pressemeddelelse. Forligskredsen bakker op om, at Vejdirektoratet vil undersøge situationen nærmere, inden der træffes endelig beslutning om det videre forløb.
Kammeradvokaten fastslår i sin redegørelse, at Konsortiet ikke udbudsretligt kan udelukkes på det foreliggende grundlag vedrørende straffesagerne i Venedig mod tidligere medarbejdere hos to af entreprenørerne og aktuelle økonomiske udfordringer hos den ene entreprenør.
Det betyder blandt andet, at Vejdirektoratet ikke udbudsretligt har mulighed for at tildele kontrakten til en af de andre tilbudsgivere.
Derfor beder Vejdirektoratet nu Konsortiet om at redegøre for, hvordan de kan løfte kontrakten, også i en situation, hvor den ene entreprenør ikke kan levere sin planlagte del af entreprisen. Dette skal ske, inden der tages beslutning om at underskrive kontrakterne.
– Nu afventer Vejdirektoratet den nye redegørelse fra entreprenørkonsortiet, hvorefter der tages stilling til det videre forløb. Vi skal være sikre på, at det hele kører efter bogen, og at broen kan blive bygget til tiden og inden for budgettet, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen og fortsætter:
– Der er tale om et meget stort og vigtigt anlægsprojekt. Alene anlægskontrakten har en værdi på mere end 2 mia. kr. Og en eventuel annullation af udbuddet vil betyde, at projektet bliver omkring 15 måneder forsinket og højst sandsynligt også vil kræve en større projektbevilling. Derfor skal vi tænke os meget godt om.