Målet er, at 80 % af den samlede produktion skal være baseret på recycling, og parterne forventer til en begyndelse kan udnytte omkring 10 % af den asfalt, Dansk Støbeasfalt producerer.
Det fortæller Peter Langballe fra LK Asfalt:
– Vi forventer stigende efterspørgsel på grøn genbrugsasfalt, så med dette produkt er vi klar til fremtidens krav, når kunderne ønsker mindre miljøbelastning og et bedre CO2-regnskab. Jeg er ikke i tvivl om, at kommunerne vil øge kravene til deres vejbelægninger, og så vil andre følge efter, siger han.
Tæt på fabrikken
Det var i en dialog mellem adm. direktør Konstantin Mansfeldt og salgschef Janus Mikkelsen fra Dansk Støbeasfalt, regionschef Christa Engell Hansen fra Damifo og medejer af asfaltvirksomheden LT Asfalt, Peter Langballe, at ideen til at benytte byggeaffald i produktionen af asfalt opstod.
I praksis skal det foregå således, at materialerne leveres til asfaltfabrikken direkte fra en knuser, hvorefter materialerne varmes op i anlægget og indgår i nye asfaltprodukter.
Parterne var enige om, at det ville være en fordel, hvis pladsen med byggeaffald ligger tæt på fabrikken, og siden en nabogrund til Dansk Støbeasfalt blev ledig, har Damifo haft mulighed for at kunne etablere en oplagsplads. Tilmed har LT Asfalt etableret sit hovedkontor på den anden nabogrund, og dermed er begge virksomheder i løbet af i år etableret i Business Park Ringsted – i forlængelse af Dansk Støbeasfalts grund.
Hos Dansk Støbeasfalt forventer adm. direktør Konstantin Mansfeldt at producere 12.000 tons ‘grøn asfalt’ baseret på genbrugsmaterialer ud af en samlet produktion på 60.000 tons om året.
– Vi har plads til at udvide produktionen, hvis det bliver nødvendigt, siger han og tilføjer:
– Det bliver betydeligt nemmere at producere asfalten, da råvarerne skal flyttes færre gange. Derved bliver produktionen både enklere og billigere.
Oplagt ide at gennemføre
Både PCB-forurenet beton, gammel asfalt og glas kan anvendes til at producere ny asfalt, og det er første gang i Danmark, at PCB-forurenet beton genanvendes på denne vis. Ellers er det kutyme at sejle den forurenede beton til Holland for at rense og genanvende den der – med store logistikomkostninger til følge. Fordelen ved at anvende betonen direkte i produktionen til asfalt er, at den høje varme fjerner PCB’en.
– For os er ideen oplagt at gennemføre. Vi modtager byggeaffald på vores plads. Vi neddeler og behandler det og sender det videre som råmaterialer til Dansk Støbeasfalts fabrik på nabogrunden, hvor det kan anvendtes direkte i produktionen af ny asfalt, siger Christa Engell Hansen fra Damifo.
PCB findes typisk i beton, maling, fugemasse og tætningslim i termoruder og blev anvendt som blødgørere i fugemasser fra 1950 til 1977. PCB-fugerne blev primært anvendt i elementbyggeri og er stærkt sundhedsskadeligt.
En erhvervsvenlig kommune
Ifølge virksomhedslederne vil de ved at ligge ved siden af hinanden først og fremmest spares energi pga. den enkle logistik, de sparer håndteringen af deponi, ligesom at de kan benytte de samme rådgivere, når de indretter deres grunde og er placeret i samme kommune. Desuden vil de alle kunne udnytte den vægt, som allerede er etableret hos Dansk Støbeasfalt, ligesom de vil kunne benytte hinandens materiel, når der er behov for det.
Og så passe de tre virksomheder godt ind i kommunens planer med Business Park Ringsted, hvor der efterhånden tegner sig et billede af virksomheder, der fokuserer på genbrug og cirkulær økonomi.
Det fortæller specialkonsulent Karl Erik Pedersen, Ringsted Kommune:
– Vores samarbejde skal kunne rumme alle typer virksomheder, og vi vil gerne have det brand, at Ringsted Kommune er en erhvervsvenlig og lydhør kommune, der trækker nye virksomheder til. Området har en optimal placering langt væk fra boliger, hvilket også gør, at vi ikke har oplevet nogen borgermodstand, siger han.