Entreprenør skærper fokus på social dumping

Ny kampagne hos Enemærke & Petersen, der foretage stikprøvekontroller af underentreprenørers ansatte på byggepladser.
Enemærke & Petersen skærper fokus på social dumping med stikprøvekampagne. Pressefoto.
Enemærke & Petersen skærper fokus på social dumping med stikprøvekampagne. Pressefoto.

Der skal bruges flere kræfter på at mindske social dumping på byggepladser, mener man hos entreprenørvirksomheden Enemærke & Petersen, som siden august har udført adskillige stikprøver for at sikre, at underentreprenører giver den rette løn og gode arbejdsforhold til sine medarbejdere.

– Det er positivt, at politikerne med finansloven har øget fokus på social dumpning, men vi er også som branche nødt til at tage initiativ og skabe ordnede forhold for alle. Det gør vi i Enemærke & Petersen ved at rådgive og stille krav til vores underentreprenører, samtidig med at vi foretager vores egne stikprøver på byggepladserne, siger Lars Jess Hansen, der er forretningsområdedirektør i Enemærke & Petersen.

Virksomheden får hjælp af Bureau Veritas til at udføre stikprøveinterview af underentreprenørernes håndværkere, da byggeprojekter ofte er komplekse. I undersøgelserne gennemgår Bureau Veritas bl.a. ansættelseskontrakter og lønsedler.

Få alvorlige forsømmelser i en kompleks hverdag

Stikprøverne har indtil videre vist en række uregelmæssigheder blandt enkelte underentreprenører, men det har kun betydet at indsatsen mod social dumping er blevet vigtigere.

– Som oftest har uregelmæssighederne være forårsaget af, at det har taget tid at fremskaffe dokumentationen, og der, hvor der har været mangler, har det mest handlet om uvidenhed. Vi har i nogle enkelte tilfælde måtte skride ind overfor mere alvorlige forsømmelser, siger Lars Jess Hansen.

Virksomheden betegner indtil videre projektet som en succes, og er derfor er også tilfreds med de foreløbige resultater i stikprøveprojektet, men påpeger samtidig, at projektet har blotlagt et komplekst landskab, som man fremadrettet skal blive endnu bedre til at navigere i.

– På enkelte af vores store byggepladser kan vi have mange underentreprenører, selvom vi selv har mange håndværkere ansat. Der er derfor rigtig mange mennesker, der i perioder har deres gang på byggepladsen, men ikke er ansat direkte hos os. Samtidig har vi altid omkring 50 større eller mindre byggepladser i gang, så der er nok at holde øje med, siger Lars Jess Hansen, der understreger, at kampagnen er blevet mødt med stor velvilje hos Enemærke & Petersens samarbejdspartnere.

Relateret indhold