Femern Bælt-projektet
- 23. april 2020 besluttede en enig forligskreds bag Femern Bælt-projektet (S, V, DF, RV, SF, K og LA) at give Femern A/S mandat til at starte de tre kontrakter med entreprenørkonsortiet Femern Link Contractors (FLC).
- Med Forbunds-forvaltningsdomstolens afvisning af alle klager over den tyske myndighedsgodkendelse kan anlægsarbejdet starte fuldt ud.
- Allerede i foråret 2020 påbegyndte Fehmarn Belt Contractors (FBC) anlæg af arbejdshavnen ved Rødby. FBC vil i løbet af 2021 kunne påbegynde anlæg af arbejdshavn ved Puttgarden og gravning af tunnelrenden til tunnelelementerne under havbunden i Femern Bælt.
På det nye års allerførste dag blev første spadestik taget til forbindelsen over Femern Bælt, der har været under planlægning i 25 år. Det oplyser Transport- og Boligministeriet i en pressemeddelelse.
– Et af danmarkshistoriens største anlægsarbejder kan nu gå i gang. Mange tusinde medarbejdere får deres faste arbejdssted i Rødbyhavn de næste 8½ år. Jeg ser frem til, at vi kan tage tunnelen i brug i 2029, og ønsker FLC, de mange medarbejdere og Femern A/S held og lykke med arbejdet, siger transportminister Benny Engelbrecht.
I første omgang skal tunnelelementfabrikken ved Rødby og tunnelportalen på Lolland etableres. Siden følger produktionen af tunnelelementerne og placeringen heraf under havbunden i Femern Bælt.
Der var planlagt en markering af begivenheden mandag 4. januar ved et første spadestik-arrangement ved Rødbyhavn. Coronarestriktionerne har imidlertid forhindret gennemførelsen af arrangementet, der i stedet markeres virtuelt med deltagelse af forbundstransportminister Andreas Scheuer, Slesvig-Holstens transportminister Bernd Buchholz og EU-koordinator for Scan-Med-korridoren, Pat Cox.
Det forventes, at der bliver mulighed for en fysisk markering af anlægsarbejdet i løbet af 2021.