Første spadestik er taget på Femern Bælt-forbindelsen

Entreprenørkonsortiet Femern Link Contractors har taget hul på anlægsarbejdet på tunnelen under Femern Bælt. Det drejer sig om anlæg af selve sænketunnelen samt tilhørende tunnelportal og ramper.
Startskuddet har lydt til det kæmpemæssige anlægsprojekt. Foto: Femern A/S.
Startskuddet har lydt til det kæmpemæssige anlægsprojekt. Foto: Femern A/S.

Femern Bælt-projektet

  • 23. april 2020 besluttede en enig forligskreds bag Femern Bælt-projektet (S, V, DF, RV, SF, K og LA) at give Femern A/S mandat til at starte de tre kontrakter med entreprenørkonsortiet Femern Link Contractors (FLC).
  • Med Forbunds-forvaltningsdomstolens afvisning af alle klager over den tyske myndighedsgodkendelse kan anlægsarbejdet starte fuldt ud.
  • Allerede i foråret 2020 påbegyndte Fehmarn Belt Contractors (FBC) anlæg af arbejdshavnen ved Rødby. FBC vil i løbet af 2021 kunne påbegynde anlæg af arbejdshavn ved Puttgarden og gravning af tunnelrenden til tunnelelementerne under havbunden i Femern Bælt.

På det nye års allerførste dag blev første spadestik taget til forbindelsen over Femern Bælt, der har været under planlægning i 25 år. Det oplyser Transport- og Boligministeriet i en pressemeddelelse.

– Et af danmarkshistoriens største anlægsarbejder kan nu gå i gang. Mange tusinde medarbejdere får deres faste arbejdssted i Rødbyhavn de næste 8½ år. Jeg ser frem til, at vi kan tage tunnelen i brug i 2029, og ønsker FLC, de mange medarbejdere og Femern A/S held og lykke med arbejdet, siger transportminister Benny Engelbrecht.

I første omgang skal tunnelelementfabrikken ved Rødby og tunnelportalen på Lolland etableres. Siden følger produktionen af tunnelelementerne og placeringen heraf under havbunden i Femern Bælt.

Der var planlagt en markering af begivenheden mandag 4. januar ved et første spadestik-arrangement ved Rødbyhavn. Coronarestriktionerne har imidlertid forhindret gennemførelsen af arrangementet, der i stedet markeres virtuelt med deltagelse af forbundstransportminister Andreas Scheuer, Slesvig-Holstens transportminister Bernd Buchholz og EU-koordinator for Scan-Med-korridoren, Pat Cox.

Det forventes, at der bliver mulighed for en fysisk markering af anlægsarbejdet i løbet af 2021.

Relateret indhold