Punk-arkitekt udfordrer tankegangen på Building Green

Charles Renfro fra den succesfulde New York'er-tegnestue Diller Scofidio + Renfro taler for gentænkning af bygninger, som derved kan genskabe fællesskab og fjerne ulighed og racisme.
For Charles Renfro, der skal tale på årets Building Green i Forum i København, ligger det naturligt at stille spørgsmålstegn ved tingenes tilstand. Foto: Georgie Wood.
For Charles Renfro, der skal tale på årets Building Green i Forum i København, ligger det naturligt at stille spørgsmålstegn ved tingenes tilstand. Foto: Georgie Wood.

Om Charles Renfro

  • Charles Renfro er født i Baytown, Texas, i 1964.
  • Han er arkitekt og har haft base i New York City siden 1989.
  • Han sluttede sig til Diller + Scofidio i 1997 og blev forfremmet til partner hos Diller Scofidio + Renfro (DS + R) i 2004. DS+R er et tværfagligt studie, der kombinerer arkitektur, billedkunst og scenekunst, samtidig med at man undersøger spørgsmål om nutidens kultur såsom dagligdagens rumlige konventioner, medieteknologiers indflydelse på arkitektur, de skiftende definitioner af hjemlighed og institution i det offentlige område.
  • Som samarbejdspartner med Diller+Scofidio fungerede han som projektleder på Brasserie, Eyebeam, BAM Cultural District masterplan (med Rem Koolhaas/OMA), Blur, Boston Institute of Contemporary Art og redesign og udvidelse af Juilliard School og Tully Hall i Lincoln Center for Performing Arts blandt andre projekter.
  • Renfros arbejde med DS+R er blevet udstillet verden over på museer og institutioner, herunder Museum of Modern Art, New York, Whitney Museum, det nederlandske arkitekturinstitut, det canadiske center for arkitektur og centret Pompidou.
  • Hans uafhængige kunst og arkitektoniske arbejde er blevet udstillet i flere gallerier herunder Storefront for Art and Architecture i New York. Hans forfatterskab er blevet offentliggjort i Bomb- og A+U-blade.
  • Renfro er uddannet fra Rice University og har en kandidatgrad fra Columbia Universitys GSAPP. Han har været på fakultetet i Columbia siden 2000 og var Cullinan-gæsteprofessor ved Rice University i 2006.

I skarp opposition til den pænere, mainstream 1970’er kunst voksede punken sig stor igennem årtiet og ind i 1980’erne. I New York satte et band som The Ramones tonen an med hurtig, støjende rock og typisk korte effektive sange, der gik imod tidens politiske strømninger.

Det er herudfra, at tegnestuen Diller Scofidio + Renfro er vokset med fra starten at have et kritisk blik på byens magtstrukturer.

I dag designer de parker og kulturbygninger i storbyer som New York, Moskva, Tianjin og London. Men trods deres økonomiske succes er social ulighed, demokrati og åbenhed stadig på agendaen. Således mener Charles Renfro, der skal tale på årets Building Green i Forum i København, at corona-krisens mange tomme kontorer burde føre til radikale ændringer i måden, vi bruger bygningerne på. Ja, faktisk burde de slet ikke huse så mange kontorer mere, men åbne op for et væld af forskellige aktiviteter:

– Hvad nu hvis vi kunne tænke bygningerne på ny og bruge strukturerne til at genskabe fællesskab, fjerne ulighed og racisme? Vi kunne skabe en helt ny form for bygning med det, jeg kalder ‘Radical Mixed Use’. Kontorbygninger kunne omdannes til billige lejligheder, fællesskabsfaciliteter, skoler, parker, indkøb, kultur, sundhedspleje og ja, kontorer. Det ville give de billige boliger, som byen trænger til og genoplive de bydele, som bliver spøgelsestomme efter mørkets frembrud, når folk forlader kontorerne. Vi ville vinde så meget, hvis vi turde udfordre strukturerne, siger Charles Renfro.

The High Line er designet af James Corner Field Operations (projektansvarlig), Diller Scofidio + Renfro og Piet Oudolf i fællesskab. Foto: Iwan-Baan.
The High Line er designet af James Corner Field Operations (projektansvarlig), Diller Scofidio + Renfro og Piet Oudolf i fællesskab. Foto: Iwan-Baan.

Twist hverdagen og få et nyt perspektiv på byen

Diller Scofidio + Renfro er for mange synonym med New Yorks ikoniske bypark the High Line. Parken blev anlagt på en nedslidt højbane i Manhattens ‘Meatpacking District’ og forvandlede en forfalden strækning til en verdenskendt park.

– Vi opdagede, at vi kunne genbruge en gammel jernbanelinje til at skabe en park i 3. sals højde. Lige pludselig så vi byen fra et nyt perspektiv, som vakte undren og glæde. En hverdagsting blev forvandlet og fik en helt ny identitet. Denne tankegang driver meget af vores arbejde i det offentlige rum. Vi ønsker at twiste hverdagen, så vi får et nyt og uventet perspektiv på byen, siger Charles Renfro, der er partner i tegnestuen.

The High Line er en forladt højbane, som er omdannet til bypark i 3. sals højde.
The High Line er en forladt højbane, som er omdannet til bypark i 3. sals højde.

Stil spørgsmål ved behovet for at bygge nyt

High Line-projektet viser værdien i at bevare fremfor at rive ned, og det er i virkeligheden også en strategi til at få mere bæredygtigt byggeri:

– Jeg oplever, at branchen som helhed er meget optaget af at bygge bæredygtigt. Vi vil gerne gøre det bedre. En tilgang kunne være at stille spørgsmålstegn ved behovet for at bygge nyt hver gang. Kan vi i stedet udnytte eksisterende strukturer på nye måder, der indfrier behovene, spørger Charles Renfro og tilføjer:

– Ja, i det hele taget skal vi spørge os selv, om vi virkelig skal bygge nyt, når vi ved, at 40 % af verdens emissioner stammer fra byggeriet.

Charles Renfro fremfører sine idéer på Building Greens Main Stage den 3. november. Der er gratis adgang ved tilmelding, og du kan tilmelde dig her.

Relateret indhold