Nu kan også sjællandske børn ‘gå til tømrer’

Fra november kan otte elever fra Holmegårdsskolen i Fensmark 'gå til tømrer' hos Claus Hauge fra Hauge-Byg. Initiativet går godt i tråd med regeringens forslag om et praktisk spor i folkeskolen.
De deltagende elever skal gerne blive tiltrukket af arbejdet i en tømrervirksomhed i løbet af deres forløb hos Hauge-Byg.
De deltagende elever skal gerne blive tiltrukket af arbejdet i en tømrervirksomhed i løbet af deres forløb hos Hauge-Byg.

8 heldige elever fra 6., 7. og 8. klasse på Holmegårdsskolen i sydsjællandske Fensmark får i november og december mulighed for at komme ud på en rigtig arbejdsplads og mærke, hvordan en tømrer arbejder.

Her har Claus Hauge fra Hauge-Byg indgået et samarbejde med EUC Sjælland, så de unge mennesker kan snuse nærmere til tømrerfaget i deres fritid.

EUC Sjælland sponsorerer materialer og en faglærer, som eleverne kan få en snak om uddannelse med, fortæller skolens uddannelsesleder Brian Winther.

Læs også: Tømrerelever får topkarakter for ‘grøn svendeprøve’ med biogene materialer

– Claus Hauge og jeg tænkte, at man kunne gå til tømrer, lige som man kan gå til fodbold og have andre fritidsinteresser. Vi vil gerne vise de unge, hvordan dagen ser ud i en tømrervirksomhed, siger han.

Mere praksisfaglighed ind i skolen

Projektet taler meget godt ind i regeringens oplæg om juniormesterlære for 8. og 9. klasser, hvor man vil fritage udskolingselever for undervisning i to dage om ugen for at være i lære i en virksomhed eller på en erhvervsskole.

De otte midlertidige tømrerelever har i alt 12 timer til at bygge et shelter som dette, der er bygget af elever fra grundforløb 1. Folkeskoleeleverne får lov at tage shelteret med hjem til skolen, når forløbet er færdigt.
De otte midlertidige tømrerelever har i alt 12 timer til at bygge et shelter som dette, der er bygget af elever fra grundforløb 1. Folkeskoleeleverne får lov at tage shelteret med hjem til skolen, når forløbet er færdigt.

Her er det bare noget, eleverne gør i deres fritid.

– Vi vil gerne have mere praksisfaglighed ind i grundskolen, så eleverne oplever virkeligheden og ikke skolen. De skal blive tiltrukket af arbejdet i en tømrervirksomhed og ikke erhvervsskolen. Jeg har dog sat en faglærer på opgaven, så eleverne møder begge dele. Sidst men ikke mindst handler det om at inspirere eleverne til at vælge tømreruddannelsen, og så skal de have det sjovt, slutter Brian Winther.

Konceptet er stærkt inspireret af Anders Christensens tømrerklub i AC Byg i Christiansfeld, der startede i begyndelsen af året. Her har unge kunne gå til tømrer hver onsdag efter skole, skriver dr.dk.

Relateret indhold