“En spændende udfordring” – gangbro skal give let adgang til travl lufthavn

Togstationen ved Københavns Lufthavn skal udvides med nye perroner og en gangbro, der giver let adgang til Terminal 3. EU-entreprenørudbuddet faldt ud til Per Aarsleffs fordel.
Visualisering afstation med to spor. Et tog holder i den ene side. Stationen ses fra en bro. Der er grønne træer på begge sider af perronerne og masser af rejsende, der venter på tog
En ny gangbro i stål skal give let og direkte adgang til Terminal 3 for de passagerer, der fra sommeren 2026 ankommer med tog til Københavns Lufthavn. Visualisering: Arkitema

Entreprenørselskabet Aarsleff har allerede tryllet på infrastrukturknudepunktet København Syd, hvor selskabet stadig er i gang med nye Øresundsperroner og en gangtunnel.

Nu har et team, der også omfatter kollegerne fra Aarsleff Rail og søsterselskabet Wicotec Kirkebjerg, vundet hovedentreprisekontrakten med tidlig inddragelse på udvidelsen af Københavns Lufthavn Station. Den samlede kontraktsum lyder på 309 mio. kr.

Udvidelsen består blandt andet i anlæg af to nye perroner og en ny gangbro i stål. Den skal forbinder den nye station med lufthavnens Terminal 3.

Herudover skal der foretages ombygning af jernbanen til de nye perroner, inklusive anlæg af to nye transversaler, ændringer i kørestrøm, afvanding og sikringsanlæg. Der skal desuden etableres elevatorer og rulletrapper.

Læs også

Letbanestationer i Brøndby tager form: Snart testkørsel

– Det er et vigtigt projekt, som er med til at sikre, at vi får udvidet gods- og passagerkapaciteten på Øresundsbanen forud for åbningen af Femernforbindelsen, siger projektchef Rasmus Haak i Sund & Bælt, der er bygherreadministrator for bygherren A/S Øresundsforbindelsen.

Cowi er tilknyttet projektet som bygherrerådgiver, totalrådgiver og ingeniør, mens Rambøll er byggeleder. Det viser et opslag i SMART, Byggefaktas database over bygge- og anlægsprojekter i Danmark.

Hensynsfuld etablering af gangbro

Juli 2024 var den travleste nogensinde i Københavns Lufthavn. Her lød passagertallet på intet mindre end 3,189 mio. rejsende. Det er 13 % flere end i samme måned sidste år. De mange passagerer kan fra sommeren 2026 se frem til lettere adgang til Terminal 3, når de ankommer med tog.

Opstart af anlægsarbejderne forventes at ske ved årsskiftet 2024/2025.

Læs også

Meget mere metro: Mød M5 med 10 nye stationer

Afdelingsdirektør i Per Aarsleff, Claus Elleman, siger:  

– En spændende udfordring bliver blandt andet montage af gangbroen, hvor der skal tages hensyn til både naboer, erhvervsdrivende, metro, motorvej og bane i drift.

Ud over Per Aarsleff var også M.J. Eriksson og CG Jensen indbudt til at byde på kontrakten.

Relateret indhold