I 2025 vil en ny containerterminal stå klar i Ydre Nordhavn i København.
Så for at kunne tilbyde professionelle rammer for de medarbejdere og myndigheder (politi, veterinære og toldmyndigheder m.fl.), der skal drifte og holde opsyn med containerterminalen og de mange varer, som den bringer ind til byen, etableres Havnehuset.
By & Havn er bygherre, og på baggrund af en udbudsrunde er valget som totalentreprenør på Havnehuset faldet på Rasmus Friis, der sammen med PLH arkitekter og ABC Rådgivende Ingeniører skal føre byggeriet sikkert i havn.
– Vi har sammen med CMP (Copenhagen Malmö Port, som står for driften af terminalen) stillet store krav til bæredygtighed i udbuddet, herunder et minimumskrav for, at bygningen opnår DGNB Guld-certificering, fortæller adm. direktør Anne Skovbro, By & Havn.
Første spadestik: Forvandler lukket fængsel til åben bydel
Hun tilføjer:
– Vi har fuldt fokus på, at vores entreprenør under hele byggeprocessen tager hensyn til en række ESG-krav, bl.a. i form af genanvendelige byggematerialer, energieffektive løsninger samt et godt indeklima, tilføjer hun.
Trivsel, natur og arkitektur
CEO Søren Laubjerg Daugaard, Rasmus Friis, glæder sig til opgaven:
– Med Havnehuset har vi skabt et projekt med fokus på trivsel, natur og smuk arkitektur til gavn og glæde for både omgivelserne og husets brugere.
– Med den helt unikke beliggenhed yderst i havnen bliver det en ejendom med stor eksponering og betydning for havnens udtryk, hvilket vi har stor respekt for, siger han.
Et sted, der sætter maritim dagsorden
Havnehuset er inspireret af stablede containere og vil både i form og farve passe ind i havnens bylandskab, oplyses det.
Ny platform bringer underjordisk infrastruktur frem i lyset
Og i det ellers rå, asfaltprægede og vindblæste område vil det nye byggeri bidrage med en grøn oase af vild vegetation, hvor naturen får lov til at trives på egne præmisser.
– Vi ønsker at skabe et dynamisk, moderne og attraktivt havnehus, som er med til at skabe rammerne for udviklingen af CMP og erhvervshavnen i København, siger adm. direktør, Barbara Scheel Agernsnap, Copenhagen Malmö Port.
– Et havnehus, der med sin opbygning og faciliteter, skal fungere som en moderne arbejdsplads og samtidig også være et sted, hvor CMP kan tilbyde partnere, kunder og relevante aktører i vores branche en mulighed for at flytte ind og for at afholde møder.
– På den måde kan vi styrke samarbejdet og fællesskabet i havnen og i branchen og således være et sted, der også er med til at sætte dagsordenen for udviklingen af den maritime industri, tilføjer hun.
Den nye containerterminal forventes at åbne sommeren 2025, og Havnehuset stå klart året efter 2026.