Norge: Ti brokollaps om året

Statens vegvesen i Norge oplyser, at der i gennemsnit er ti brokollaps om året - dog manes der til besindighed, da det typisk er som følge af direkte ydre påvirkning.
Norge er mere eller mindre bundet sammen af ikke færre end 17.300 broer i forbindelse med de offentlige veje - og så mange broer kræver et enormt vedligehold. Foto: Niels Johan Juel Jensen.
Norge er mere eller mindre bundet sammen af ikke færre end 17.300 broer i forbindelse med de offentlige veje - og så mange broer kræver et enormt vedligehold. Foto: Niels Johan Juel Jensen.

Efter det så famøse brokollaps i Norge tidligere på ugen har landet i den grad sat fokus på broernes tilstand. Et hobetal af potentielt udsatte brokonstruktioner skal nu ses efter i sømmene, og de norske medier har sat sig for at endevende hver en sten på området.

I den forbindelse kunne VG i en artikel fortælle, at 237 broers bæreevne er truet på landsplan. Tallene havde de fra det norske Statens vegvesen, som har ansvaret for at undersøge og klassificere de mange broer, der er i Norge.

Ingen fare

Det har fået Statens vegvesen til at reagere. I en pressemeddelelse specificeres det således, at 317 skader på i alt 270 broer kategoriseres som “kritisk for bæreevnen” i broforvaltningssystemet – og det betyder ikke, at de er i fare for at styrte sammen.

– Når vi registrerer, at en skade kan true bæreevnen, så indebærer det ikke, at broen er truet af kollaps, understreger afdelingsdirektør Børre Stensvold i Statens vegvesen. I stedet kan det betyde, at broen ikke kan bære de aller tungeste køretøjer. Derfor er det ikke farligt for almindelige billister – og så tages der de fornødne forholdsregler i forhold til tunge køretøjer.

Ti om året

I alt har Norge 17.300 broer på de offentlige veje, og Statens vegvesen lægger ikke skjul på, at man er bagefter i forhold til at få dem vedligeholdt – men det kræver ekstra midler. Ligeledes oplyses det, at der i gennemsnit er ti broer om året, der kollapser.

– Men vi har ikke set, at broer er faldet ned af sig selv på grund af manglende vedligehold. Det sker, når konstruktionen påføres direkte ydre påvirkning, typisk påkørsel af tunge køretøjer eller som Skjeggestad bro (den nyligt kollapsede bro, RED.), hvor enorme kræfter har presset på fundament og bropiller som følge af skred, siger Børre Stensvold.

I gennemsnit kollapser ti broer om året i Norge - men det er som følge af ydre påvirkning. Foto: Niels Johan Juel Jensen.
I gennemsnit kollapser ti broer om året i Norge – men det er som følge af ydre påvirkning. Foto: Niels Johan Juel Jensen.

Relateret indhold