Efter fem år på markedet i nuværende generation var tiden inde til at forny den succesrige Ford Transit Custom. Vi har haft lejlighed til at prøvekøre nyheden i Frankfurt, hvortil pressen var inviteret til international præsentation.
Der er tale om et facelift af modellen, der nu er halvvejs inde i sin første generation. Man kan også betragte den som fjerde generation, da den første Transitmodel blev introduceret allerede i 1965. Siden er Transitfamilien udvidet til i alt fire modeller af vidt forskellig størrelse og med hvert sit tilnavn.
Custom er i mellemstørrelsen og konkurrerer med f.eks. Volkswagen Transporter og Renault Traffic.
Ford har en god tradition for at gøre vigtigt og moderne sikkerhedsudstyr tilgængeligt i sine varebilmodeller. Filosofien er, at man skal kunne få det, hvis man vil have det.
Ford er først
Som den første varebil på markedet har Custom fået en fartpilot, der er koblet sammen med skiltegenkendelsen. Det betyder, at bilen selv overholder fartgrænserne. Men det var ikke aktivt i de prøvekørte biler – desværre – så det var ikke muligt at afprøve systemet.
En anden god nyhed til Custom er systemet BLIS, der advarer mod biler i den blinde vinkel og mod krydsende trafik bagfra, når man f.eks. bakker ud fra en P-plads.
Den nye Transit Custom tegner sig dermed som en varebil i den absolutte front, når det gælder sikkerhed og førerassistance.
Som i forgængeren skal det hele tilkøbes som ekstraudstyr, og de nævnte nyheder fås kun, hvis man samtidig bestiller den såkaldte ‘førerassistentpakke’, der består af bl.a. el-foldbare sidespejle, regnsensor, tågeforlygter, bakkamera, parkeringssensorer og linjevogter.
Hurtigere infotainment
En anden glædelig nyhed er, at en ny generation af Fords infotainment-system SYNC er kommet Custom til gode.
SYNC er 11 år gammelt. De to første generationer kørte på en langsom Windows-platform, men SYNC 3, der kom i 2015, kører på BlackBerry’s hurtigere QNX-platform. Processoren er siden blevet opgraderet, så nu kører det i et godt tempo.
I Custom kan SYNC 3 fås sammen med en otte-tommers trykfølsom skærm.
Mere lys, bedre miljø
De gode nyheder skal selvfølgelig pakkes pænt ind. Custom har således fået ny, trapezformet kølergitter og nye forlygter. Og bag lygteglasset kan der nu også komme LED-kørelys og Xenon.
Under hjelmen kan man få en ny variant af ECOBlue-serien, der hedder ECOnetic. Med denne motor er bilen opgivet til at udlede 148 g CO2 pr. km og køre 17,5 km/l.
Motoren er sat op til at forhindre for hurtig acceleration ved tom last, ligesom tophastigheden er begrænset til 100 km/t.
Komfortabel og støjsvag
Vi havde lejlighed til at prøvekøre en 130 hestes version med seks-trins automatik samt en 105 hestes version med manuelt gear. Begge versioner bekræfter os i, at Transit Custom ligger i førerfeltet som en adræt, støjsvag og komfortabel varebil.
Faceliftet berører hverken undervogn, drivlinje, lastevne eller dimensioner i øvrigt.
Bilen ventes introduceret i Danmark i begyndelsen af april til priser, der begynder ved ca. 179.652 kr. plus moms for en L1H1 Ambiente med 105 HK.