Stærke kinesiske batterier

Kinesiske IONA Van er udviklet sammen med Daimler og har en angivet rækkevidde på 330 km. Producenten barsler også med en chaccismodel, der skulle kunne køre 300 km på en opladning.
Sprinter-designet ses tydeligt i den kinesiske IONA Van, der kommer til Europa næste år. Foto: AVEVAI.
Sprinter-designet ses tydeligt i den kinesiske IONA Van, der kommer til Europa næste år. Foto: AVEVAI.

Europæiske el-varebiler får måske konkurrence fra Kina om ikke så længe. For nylig kunne man se modellen IONA Van udstillet på Guangzhou International Electric Vehicles Show i Kina, og fra producenten lyder det, at bilen vil komme til Europa næste år.

IONA Van vejer 4,25 tons og har en angivet rækkevidde på 330 km. Dermed overgår den f.eks. Renault Master Z.E., Mercedes-Benz eSprinter og VW eCrafter.

Til gengæld kan den kun køre maks. 100 km/t. I følge producenten er det ikke noget problem, da den kun skal køre inde i byerne.

Udviklet med Daimler

Bortset fra forlygterne ligner den en Mercedes-Benz Sprinter. Ifølge websitet logistra.de er den da også udviklet i Stuttgart sammen med Daimler. De asiatiske kræfter bag lanceringen udgøres af startup-virksomheden AVEVAI fra Singapore og den kinesiske bilproducent Foton fra Shangdong.

Bilen skal produceres i Shangdon og i første omgang sendes ud på det kinesiske marked. Men AVEVAI melder ud, at den også vil komme til USA og ikke mindst til Europa, hvor den planlægges at blive lanceret i maj 2019.

“Revolutionerende” teknologi

Batterierne er udviklet af AVEVAI og dennes partnervirksomhed e-SYNERGY, der også er baseret i Singapore. Virksomhederne har udviklet hvad de kalder for ‘graphene-infused supercapacitor technology’. Det tilhørende – og patenterede – batteri-styringssystem hedder ‘Graphene Energy Management System’ (GEMS).

AVEVAI kalder teknologien for intet mindre end revolutionerende og hævder, at den vil sikre IONA Van en rækkevidde, der er 40 procent længere end sammenlignelige konkurrenters. GEMS styres af en patenteret algoritme, der sammen med super-kapacitorer skulle sikre hurtigere afladnings- og opladningscyklusser.

Beskeden ladestrøm

IONA Van kan modtage en ladestrøm på 22 kW, hvilket i forhold til personbiler ikke er særligt imponerende. Ladetiden er angivet til cirka fire timer. Batteriet er af litium-mangan-typen og har en kapacitet på 80 kWh.

Motoren udvikler 100 kW (134 hk) og leverer et moment på 360 nm. Bilen lanceres med to akselafstande, og varerummet indeholder op til 18 kubikmeter. Totalvægten er 4,25 tons.

Chassismodel med boks

Foruden IONA Van står AVEVAI også bag IONA Truck, der er en chassismodel med boks. Også denne model skal lanceres i Europa til næste år. Den benytter samme batteri-teknologi, men kan oplades til fuld kapacitet på to timer og har en angivet rækkevidde på 300 km.

IONA Truck har en maks. hastighed på kun 90 km/t. Heller ikke dette anser AVEVAI for noget problem, da bilen er målrettet bydistribution. Begge bilers batterier er omfattet af en garanti på fem år eller 200.000 km.

IONA Truck er en chassismodel med boks. Den benytter samme batteriteknologi som IONA Van. Foto: AVEVAI.
IONA Truck er en chassismodel med boks. Den benytter samme batteriteknologi som IONA Van. Foto: AVEVAI.

Relateret indhold