Pristjekkeren Autouncle har netop fået sat deres database op til at kunne trække tal ud om salget af brugte varebiler i Danmark. Dermed kan der nu blive kastet lys over, hvordan de forskellige modeller står i forhold til hinanden.
Autouncle pristjekker brugte biler online og har i sin database mere end 5.8 millioner brugte biler fra over 1.500 hjemmesider i Europa. I Danmark er det ikke tilladt for Autouncle at scanne hele annoncemarkedet, men deres forsigtige bud er, at de dækker mellem 35 og 45 procent af alle de danske brugtvognsannoncer.
Suverænt i toppen
Tallene for første halvår af 2018 viser, at Volkswagen Transporter T5 ligger suverænt i top som den mest handlede brugte varebil. Modellen blev produceret fra 2003 til 2016 og fik et facelift sent i 2009.
Fra januar til juni blev der solgt 182 eksemplarer med en gennemsnitsalder på ni år. Bilerne havde i gennemsnit kørt 174.120 km og blev handlet til en gennemsnitlig pris på 88.645 kr.
Høj gennemsnitsalder
Sammenlignet med de ni andre varebiler på top-10-listen (se tabellen ovenfor) adskiller T5 sig ved at være den klart ældste, hvilket også afspejler sig i de laveste priser og højeste kilometertal.
På andenpladsen står Toyota Proace. Men de 161 solgte biler havde en gennemsnitsalder på kun to år. Helt nede på sjettepladsen står T-seriens ærkerival Ford Transit Custom med 64 solgte eksemplarer. Også disse er af langt nyere dato, nemlig gennemsnitligt tre år gamle.
Ford overhaler VW
Men måske vil dette billede ændre sig lidt i fremtiden. For der sælges i dag flere Ford Transit Custom end der sælges nye VW T6’ere. Sådan har situationen været i efterhånden nogle år.
I det første halvår blev der solgt 1.176 nye eksemplarer af Transit Custom mod 1.094 nye T6’ere. Det viser tal fra De Danske Bilimportører. Custom har i øjeblikket en markedsandel på 12,5 procent, mens VW T6 må nøjes med 6,9 procent.
I de seneste tre-fire år er begge modellers markedsandele steget, men Customs andel er steget markant hurtigere. Også mærkernes markedsandele for varebiler generelt er steget, og der har været et stabilt og relativt stort gab mellem mærkerne på fem-seks procentpoint i Fords favør.