Ny bæredygtighedschef: Arbejdet med klima og miljø stopper aldrig

Pernille Olsen er netop udnævnt til bæredygtigheds- og kommunikationschef for XL-Byg CF Gruppen, hvor hun skal fortsætte, udvikle og implementere nye tiltag under kædens bæredygtighedsstrategi.
XL-Byg CF Gruppens nye bæredygtigheds- og kommunikationschef Pernille Olsen kommer til at færdes hjemmevant i byggecenterkæden, hvor hun har været marketingchef de seneste 12 år.
XL-Byg CF Gruppens nye bæredygtigheds- og kommunikationschef Pernille Olsen kommer til at færdes hjemmevant i byggecenterkæden, hvor hun har været marketingchef de seneste 12 år.

I den nye stilling vil hun i samarbejde med alle byggecenterkædens otte afdelinger samle, udvikle og implementere kædens bæredygtige tiltag. Samtidig skal hun bistå salgsfunktionen med dokumentation af certificerede byggematerialer i forbindelse med materialeleveringer til blandt andet DGNB-byggerier, Svanemærkede byggerier og den Frivillige Bæredygtigheds Klasse FBK.

XL-Byg CF Gruppen bakker op om alle 17 FN Verdensmål, men har valgt at fokusere særligt på de fire verdensmål SDG 3 Sundhed og trivsel, SDG 12 Ansvarligt forbrug og produktion, SDG 13 Klimaindsats og SDG 15 Livet på land.

Helt konkret har gruppen allerede udskiftet alle gastrucks med el-trucks, konverteret energiaftalen med Seas Nve til en aftale som er baseret på ren vindenergi og blev for otte år siden FSC- og PEFC-certificeret. Derudover prioriteres både mental og fysisk velvære og trivsel højt. Alle disse indsatser relaterer naturligt til de fire FN Verdensmål, som gruppen har valgt at arbejde målrettet efter.

Arbejder videre fra et solidt fundament

Pernille Olsen vurderer, at gruppen allerede nu står med et rigtig godt afsæt og et solidt fundament for udvikling og implementering af tiltag til gavn for klima og miljø. Om byggecentergruppens fremtidige arbejde med bæredygtighed, miljø- og samfundsansvar, siger hun:

– Vi skal ikke ‘gentænke’ hele vores virksomhed, vi har allerede gjort mange gode ting, men erkender også at vi stadig har et uudnyttet potentiale. Blandt andet i forbindelse med affaldssortering og distribution. Vi ser det imidlertid som en fordel og stor styrke at vi ved, hvor vi skal tage fat. Det er en lærerig proces og en vigtig indsats, som vi hele tiden bliver bedre til. Det er et arbejde, der aldrig stopper, fortæller Pernille Olsen, der om kort tid vil kunne løfte sløret for endnu flere indsatser til gavn for klima, miljø og bæredygtigt byggeri.

Pernille Olsen er salgsuddannet fra XL-Byg G&S Slagelse i starten af 1990`erne og har gennem tre årtier arbejdet med salg, kommunikation og branding i byggebranchens forhandlerled; herunder blandt andet med emnerne energibesparelser og bedre indeklima i byggeriet.

Den nye bæredygtigheds- og kommunikationschefs praktiske erfaring er suppleret med Merkonom i Markedsføring og HD i Afsætning og fra de seneste 12 år, hvor hun har været marketingchef for XL-Byg CF Gruppen.

Relateret indhold