For mange fugle på taget i dansk klimapolitik

IDA deler Klimarådets kritik af regeringen for at komme med for få konkrete handlingsplaner på klimaområdet.
Thomas Damkjær Petersen er formand for Ingeniørforeningen IDA. Pressefoto.
Thomas Damkjær Petersen er formand for Ingeniørforeningen IDA. Pressefoto.

Der er for mange fugle på taget i dansk klimapolitik, mener vi hos Ingeniørforeningen i kølvandet på Klimarådets årlige statusrapport, som det offentliggjorde i dag. Konklusionerne er overordnet, at regeringen er et stykke vej fra at være i mål med deres klimaplaner.

Her er vi enige i Klimarådets vurdering om, at der for mange luftige planer på det klimapolitiske område. Vi har i årevis anbefalet, at Danmark får en sammenhængende klimaplan, og vi har også løbende bidraget med forslag til, hvordan den slags klimaplaner skal se ud blandt andet i IDAs Klimasvar, vi præsenterede sidste forår.

IDA støtter fuldt ud Klimarådets anbefaling om, at regeringen på det kraftigste bør prioritere planlægnings- og strategiarbejdet på klimaområdet frem mod 2030. Regeringen får kritik af Klimarådet for at mangle en konkret klimakøreplan, der kan udstikke rammerne for en koordineret klimaindsats på tværs af sektorer med klare tidsplaner og milepæle.

Vi har gennem det seneste år set klimaplaner på isolerede områder. Men vi kan ikke blive ved med at hoppe fra tue til tue, vi har brug for en sammenhængende plan med konkrete og detaljerede retningslinjer med virkemidler og forskellige sektorstrategier. For jeg er ligesom Klimarådet stærkt bekymret for, at vi ikke når den 70-procentsmålsætning, vi har sat os, hvis vi ikke træder den grønne speeder i bund nu.

Klimarådet siger, at det allerede er kommet med en række anbefalinger til regeringen. En af dem går konkret på, at Danmark skal have udarbejdet en national strategi for CO2-fangst, -lagring og -anvendelse. Særligt det punkt er interessant for IDA, fordi vores energiscenarier viser at netop anvendelse af CO2 power-to-x-brændsler er meget vigtigt for at skubbe fossile brændsler ud af tung transport som fx fly og dermed sikre de langsigtede klimamål.

I IDA er vi meget enige i, at der er et presserende behov for at Danmark får en national strategi for CO2-fangst, -lagring og -anvendelse. Vi tror på potentialerne i CCU og power-to-x, men hvis Danmark skal indfri potentialerne, skal vi have en national strategi. Det kræver nemlig, at vi koordinerer viden og får en geografisk planlægningsdimension ind i arbejdet. Jeg håber, regeringen lytter til Klimarådets kritik og anbefalinger og sætter skub i de initiativer, der kan få os i mål med klimaambitionerne.

Relateret indhold