Genvej til ny elektrisk varebil

Med E-Flex tilbydes virksomheder en genvej til udvikling af deres egen elektriske varebil.
Karma viser her, hvordan E-Flex-platformen kan bruges til et karrosseri af Fiat Ducato. Pressefoto.
Karma viser her, hvordan E-Flex-platformen kan bruges til et karrosseri af Fiat Ducato. Pressefoto.

Virksomheden Karma har udviklet en ny platform til elektriske varebiler. Platformen hedder E-Flex, og ideen er at tilbyde bilproducenter en genvej til udvikling og produktion af egen elektrisk varebil.

I princippet er dette altså det samme som at købe et parti cowboybukser af en leverandør for så at sætte et logo på baglommen og sælge bukserne under eget handelsmærke i butikkerne.

Virksomheden Karma blev stiftet af den danske bildesigner Henrik Fisker. I dag er Karma i kinesisk eje og skulle have deltaget i forårets biludstilling i Geneve. Den blev som bekendt aflyst af Coronakrisen. I stedet har Karma benyttet påsken til at lancere sit E-Flex-koncept, der omfatter i alt fem platforme til elektriske biler. Varebil-platformen er den ene af disse.

Ducato-karrosseri

For at vise et eksempel på, hvad en bilproducent kan gøre med konceptet, har Karma valgt at bygge bilen op med et Fiat Ducato-karrosseri.

Karma oplyser, at platformen er opbygget i moduler, hvilket skulle give mulighed for at vælge mellem 22 kombinationer af motorer og batterier. Til forhjulstræk benyttes to el-motorer – et til hvert forhjul – og til firehjulstræk fire elmotorer.

Det er også muligt at bygge bilen op med en forbrændingsmotor, der via en generator producerer strøm til batterierne under kørslen. Elmotorerne vil fortsat drive bilen fremad, men forbrændingsmotoren vil altså forsyne elmotorerne med ny strøm, så bilens rækkevidde forlænges.

En anden elektrisk varebil med rækkeviddeforlænger er Ford Transit Custom PHEV (Plugin Hybrid Electric Vehicle), som efter planen skal introduceres i Danmark i august.

Autonomi på niveau 4

Karmas E-Flex-platform er i øvrigt forberedt til automatisk kørsel på niveau 4. Niveau 1 svarer til, at bilen for eksempel kan bremse automatisk. På niveau 2 introduceres adaptiv fartpilot og linjevogter. På niveau 3 hedder det, at “sikkerhedskritiske funktioner kan overlades til bilen under visse forudsætninger.”

På niveau 4 kan bilen selv varetage alle sikkerhedskritiske funktioner, men bilen har dog stadig både førersæde, rat og pedaler, ligesom der er knapper at trykke på. Alt dette er forsvundet på niveau 5, hvor der kun er passagerer i kabinen.

Relateret indhold