Fremtiden for Mercedes-Benz Citan har i den senere tid hængt i en tynd tråd, men rygterne om en aflivning af modellen er nu manet i jorden.
Mercedes-Benz har mere end 40 modeller af personbiler og varevogne på paletten, og udbuddet vokser.
Det har givet anledning til ønsker om at sætte hælene lidt ned og nedjustere på udbuddet af modeller, så det passer bedre til den tyske sværvægters økonomiske situation.
Her er det selvfølgelig de modeller med det dårligste salg, der er i fokus. Pickup’en X-Class, der bygger på Nissan Navara, er i skudlinjen, og den lille varebil Citan har i samme forbindelse været en af de truede modeller i prikke-runden.
Bilen var det første barn af Daimlers strategiske samarbejde med Renault-Nissan-alliancen i efteråret 2012. Den fremstilles på Renaults fabrik i Maubeuge.
Citans salgstal har været notorisk dårlige. I 2013 blev der solgt beskedne 20.200 biler, og i 2018 var dette tal steget med blot 6.100 eksemplarer.
Bilen bygger på Renault Kangoo, som Renault præsenterede som en selvstændig model i 1997.
Tre år inde i anden modelgeneration købte Mercedes-Benz sig ind på samlebåndet. Og uagtet det skuffende salg har den tyske bilgigant netop annonceret, at de ønsker at fastholde strategien om at tilbyde et fuldt program af varevogne.
– Vi tror på dette segment, siger Marcus Breitschwerdt, der er ny chef for Mercedes-Benz Vans ifølge den tyske avis Handelsblatt.
– Vi ønsker at udvikle videre på den lille varevogn og tilføre den et “uafhængigt udseende”. Den bør ved første øjekast være genkendelig som en Mercedes, tilføjer han.