Efter sommerferien introducerer Iveco en opdatering af Daily-modellen, der får mere sikkerhed, flere kræfter og større komfort.
Sikkerheden får et nøk opad med mulighed for automatisk nødbremse kaldet “City Brake Pro”. Den virker ved hastigheder helt nede fra 5 km/t og kan bremse helt op, hvis hastigheden ikke overstiger 50 km/t. Ved højere hastigheder er nødbremsen stadig operativ, men kan i tilfælde af en kollision kun begrænse skadens omfang.
Adaptiv fartpilot med køassistent
På sikkerhedsmenuen finder man nu også en adaptiv fartpilot. Den virker sammen med en anden nyhed, nemlig en “Kø-assistent”. Ved langsom kørsel i tæt bytrafik skal køassistenten hjælpe chaufføren med en glidende og mere sikker fremfærd og dermed reducere den stress, der er forbundet med køkørsel.
Til den ny Daily vil man også kunne få linjevogter og sidevindsassistent. Sidstnævnte har Iveco været lidt længe om at få introduceret i forhold til andre 3,5-tonnere på markedet.
Servostyring med cityfunktion
Vi har tidligere testet en Daily med automatgearkasssen Hi-Matic og blandt andet rost bilen for sin gode manøvreevne. Nu løfter Iveco barren et hak op ved at introducere en servostyring med et såkaldt “City Mode”.
Det skulle øge assistancen fra servomotoren med op til 70 procent og således gøre det endnu mindre anstrengende at tumle den store bil i snævre gader, og hvor pladsen ellers er trang.
Også rattet har fået en lille afpudsning. Det er blivet mindre og har fået flad bund, så der nu levnes lidt mere plads til benene. Det kan desuden justeres i både højden og dybden.
Ændringerne i kabinen tæller desuden et 7 tommers skærm som kommandocenter for en raække funktioner – bl.a. flådestyringssystemet Hi-Connect. Bilens infortainmentsystem omfatter spejling af Apple- og Android-telefoner, stemmestyring og et bakkamera.
Flere kræfter i toppen
Motorprogrammet er i det store og hele uændret og fortsætter med forskellige effektvarianter af 2,3-liters og 3,0-liters maskinerne. De opfylder alle den seneste Euro 6D Temp-norm.
I toppen af regimet er der dog sket den udvikling, at udgaven med 210 hk og dobbelt turbo nu leverer 470 newtonmenter i toppen af momentkurven. Det er selvsagt en fordel ved ekstra tung last eller trailer.
Blandt miljøforbedringerne i maskinrummet tæller variabel turbogeometri og en forbedret generator.
Udenfor motorrummet er der også optimeret lidt på miljøet, nemlig med nye dæk, der har lavere rullemodstand og fælge med lavere vægt. I følge Iveco vil de forskellige miljøtiltag samlet set sikre en 10 procent bedre dieseløkonomi.
Opdateret front
Som følge af den ekstra kraftige motor, er luftindtaget i fronten gjort større. Kofangeren er desuden nu inddelt i tre sektioner således, at en enkelt bule ikke betyder, at hele kofangeren skal udskiftes.
Endnu er der ingen oplysninger fra Iveco om, hvilket udstyr, der bliver standard, men man kan håbe, at fabrikken eller importøren vil sikre, at den automatiske nødbremse kommer på listen, som det ses hos MAN TGE.