Verdens største vikarbureau, Adecco, har haft hundredvis af arbejdere på metrobyggeriet. Det kan der nu komme en kæmpe efterregning på, hvis 3F vinder en aktuel sag ved voldgiftsretten om tre polske metroarbejdere. Det skriver Fagbladet 3F.
De arbejdede i perioden 2013-2016 på metroen, hvor Adecco udlejede dem til skiftende arbejdsgivere.
Ifølge fagbladet, viser timesedler fra de tre metroarbejdere, at de har knoklet løs på alle tidspunkter af døgnet. En af dem har arbejdet i 34 dage i træk uden fridøgn og haft tre sammenhængende arbejdsuger med mere end 91 timer per uge. En anden arbejdede i skiftende aften- og nattevagter på op til 12 timer og endte med at være så udkørt, at han tabte et stort betonelement fra sin kran.
1500 medarbejdere
I den aktuelle sag kræver 3F BJMF 1,7 millioner kroner af Adecco som erstatning for manglende overtidsbetaling til de tre polakker.
Men sagen kan sprænge alle rammer for den type sager i Danmark. Ifølge fagbladet har Adecco gennem årene haft 1500 vikarer på metrobyggeriet. Alene i 2016 har 600 Adecco-vikarer været i arbejde på metroen.
Ifølge faglig sekretær Silas Grage fra 3F BJMF, har der været gentagende brud på arbejdstidsbestemmelserne, og manglende overtidsbetaling gør sig gældende for samtlige 1500 vikarer. Dermed kan det samlede krav ryge op på mere end 100 millioner kroner.
Ifølge arbejdsmarkedsekspert vil det være den med afstand største faglige sag i Danmark.
– Hvis overenskomsten systematisk er blevet brudt, kan beløbet hobe sig op. Et krav på over 100 millioner til Adecco vil være mere end fire gange så meget som i den hidtil største danske sag. Jeg har ikke kendskab til, at der på europæisk plan har været andre sager i det luftlag, siger lektor og arbejdsmarkedsforsker på Aalborg Universitet Bjarke Refslund til Fagbladet 3F.
Erkender fejl
Adecco erkender fejl, men slet ikke i den størrelsesorden, som 3F anklager dem for.
– Vi har begået fejl, men ikke i den kaliber. Kravet på 1,7 millioner for de tre polske medarbejdere er meget langt fra, hvad der er rimeligt, som vi ser det, siger topchef i Adecco, Mickey Maymann, til Fagbladet 3F.
Hovedentreprenøren på metrobyggeriet i København, Copenhagen Metro Team, har ingen kommentarer til sagen.