Dansk Byggeri: Kommunale udbud er for bøvlede

Når små og mellemstore håndværksmestre byder på kommunale bygge- eller vedligeholdelsesopgaver, oplever halvdelen af virksomhederne, at udbudsmaterialet ikke er godt nok, og processen for bøvlet, viser en spørgeundersøgelse fra Dansk Byggeri.
Dansk Byggeri opfordrer kommunerne til at stramme op, så udbudsmaterialet bliver mere spiseligt for mindre virksomheder. Foto: Colourbox.
Dansk Byggeri opfordrer kommunerne til at stramme op, så udbudsmaterialet bliver mere spiseligt for mindre virksomheder. Foto: Colourbox.

Halvdelen af små virksomheder oplever, at udbudsprocessen er dårlig, når kommunerne sender opgaver i udbud. Det er typisk fordi, udbudsmaterialet ikke er detaljeret nok, eller fordi der er for meget administrativt bøvl forbundet med at afgive tilbud. Det skriver Dansk Byggeri i en pressemeddelelse, som er lavet på baggrund af en ny spørgeundersøgelse blandt Dansk Byggeris små virksomheder med op til ti ansatte.

– Når selve det materiale, som kommunerne opfordrer virksomhederne til at give tilbud ud fra, for eksempel ikke er detaljeret nok, skal virksomhederne bruge tid på at få fat i kommunen og bede om flere informationer. Det koster både virksomhederne og kommunerne en masse af unødvendigt arbejde og spildtid, og så bliver det rigtig bøvlet at være med. Jeg kan derfor kun opfordre kommunerne til at være mere nøjagtige i deres udbudsmateriale, siger erhvervspolitisk konsulent i Dansk Byggeri, Anne Gram.

Papirarbejde

Undersøgelsen viser, at kun 20 procent af virksomhederne sender et tilbud afsted, mens resten af de små og mellemstore virksomheder generelt går uden om kommunale udbud.

– De fleste virksomheder peger på, at det kræver alt for meget papirarbejde at byde på en kommunal opgave, og derfor dropper de det simpelthen. Og jeg vil da gerne medgive, at det nogle gange nærmer sig en hel roman, der skal afleveres, hvis man gerne vil give tilbud på noget så enkelt som for eksempel at slå græsset på kommunens grønne arealer, siger Anne Gram og uddyber:

– Når vi spørger til, hvilke administrative byrder, der tynger vores små og mellemstore virksomheder mest, svarer hver tredje mindre virksomhed, at kommunernes krav om fremvisning af dokumentation er en stor tidsrøver. Det dækker også over de store mængder af oplysninger, som skal beskrives for at give tilbud på en kommunal opgave. Kommunerne kan med fordel overveje, om alle oplysningerne bliver brugt i praksis, eller om de med fordel blot kan indhentes, hvis det bliver nødvendigt. Det vil lette papirarbejdet for alle parter.

Relateret indhold