Cowi planlægger fynsk jernbane

Det skal i fremtiden være hurtigere at rejse med tog mellem de større danske byer, og i den sammenhæng skal Cowi planlægge 35 kilometer på Vestfyn.
Den nye banestrækning dimensioneres til hastigheder på 250 kilometer i timen. Foto: Colourbox.
Den nye banestrækning dimensioneres til hastigheder på 250 kilometer i timen. Foto: Colourbox.

I begyndelsen af året fik den daværende transportminister Pia Olsen Dyhr vedtaget den såkaldte Timemodel, som skal sikre en hurtigere togforbindelse på strækningen mellem København og Aalborg. Navnet “Timemodellen kommer af, at der maksimalt må gå en time mellem de store danske byer. Det kræver blandt andet, at flere strækninger opgraderes, så de er klar til fremtidens behov.

Nu oplyser Cowi på sin hjemmeside, at de skal stå for designet af en ny højhastighedsbane på Vestfyn – netop som et led i Timemodellen. Den nye banestrækning bliver 35 kilometer lang og skal etableres langs den vestfynske motorvej.

International erfaring

Det er selve skitseringsopgaven, Cowi har vundet, og den kommer til at omfatte udformningen af en dobbeltsporet jernbane – herunder sporteknik, elektrificering og signalsystem. Derudover skal der også planlægges broer, faunapassager, støjskærme, vejanlæg og afvandingssystemer. Cowi fortæller i den sammenhæng, at der i alt skal bygges 27 vejbroer samt 7-8 landskabsbroer.

Det er Vejdirektoratet, der står for det samlede projekt omkring højhastighedsbanen, mens Cowi udfører dette projekt i samarbejde med Gottlieb Paludan Arkitekter samt GHB, som skal være ansvarlige for landskabsanalyse og 3D-visualisering.

COWIs franske samarbejdspartner, ingeniørvirksomheden Systra, skal i øvrigt bidrage med jernbaneekspertise for højhastighedsbaner, der sikrer, at projektet inddrager international erfaring.

Relateret indhold