Sønderborg Kommunen oplever befolkningsvækst og har forhåbninger om endnu større vækst i fremtiden.
I 2030 håber de, at 77.000 mennesker bor i kommunen. Det er små 3.000 flere end i 2025.
Det stiller dog kommunen med et presserende behov for boliger, hvis der skal tiltrækkes og fastholdes så mange borgere – som forventes at være studerende, dimittender og kvalificeret arbejdskraft.
Derfor lægger de nu planer med Bitten & Mads Clausens Fond om at etablere 2.500 nye og attraktive boliger og byggegrunde i Sønderborg-området frem mod 2030.
Boligvækst i Sønderborg: Planlægger 500 nye boliger mellem Vollerup og Hørup
– Flere boliger er et afgørende og nødvendigt skridt for at sikre Sønderborg Kommunes fortsatte vækst. Området oplever en fantastisk udvikling, og derfor er det vigtigt, at vi kan tilbyde attraktive rammer for de mennesker, der skal drive den fortsatte fremgang, udtaler borgmester Erik Lauritzen, Sønderborg Kommune.
Baggrunden for initiativet er affødt af de seneste års store investeringer i blandt andet uddannelse, erhvervsliv og turisme, som har gjort Sønderborg til et vækstcenter.
Her bærer Syddansk Universitet Sønderborg en stor del af ansvaret. Og har ifølge parterne skabt akut mangel på boliger.
Gør plads til tilflyttere
Selskabet skal ikke selv bygge boligerne, men skabe interesse hos de nødvendige investorer, udviklere og eksperter for at realisere visionen.
Visionen er at udvikle Sønderborg-området som et endnu mere attraktivt sted at bo, arbejde og studere.
Entrepriser for 650 mio. kroner: Grønt lys til 644 nye boliger
– Vores investeringer i uddannelse og innovation når kun deres fulde potentiale, hvis de dygtige mennesker, vi uddanner, også vælger at bygge deres fremtid her i området, siger Per Egebæk Have, bestyrelsesformand, Bitten & Mads Clausens Fond.
– At sikre tilstrækkelige og attraktive boliger er en forudsætning for at tiltrække og fastholde talenter. Derfor er dette partnerskab en direkte og strategisk vigtig investering i Sønderborg-områdets konkurrencekraft og trivsel, tilføjer bestyrelsesformanden.
Befolkningstilvæksten er usikker
Forhåbningen om, at 3.000 mennesker flytter til Sønder Kommune inden for de næste 3,5 år, kan dog ende med at skyde over mål.
Danmarks Statistisk regner med, at kommunen faktisk mister små 1.000 borgere.
København afsætter ekstra-millioner til at bygge flere boliger
Sønder Kommune budgetterer med, at tilvæksten er på omkring 107 borgere – altså et sted mellem boligdrømmen og Danmarks Statistik.
Ifølge kommunen handler det særligt om, hvorvidt om de kan gribe de studerende, der flytter til eller pendler til universitetet i kommunen.
