Efter afsløringer om dårligt arbejdsmiljø: Ny indsats skal sikre trygge lærepladser

3F, Dansk Industri og Byggeriets Uddannelser går sammen om en indsats, der skal styrke trivslen, skabe flere bedre lærepladser og sikre, at de voksne omkring lærlingen ”bliver klædt bedre på til at tage det ansvar, der er deres”.
Tømrerfirmaet Egon Olsen & Søn tager både mange lærlinge, har ansat fleksjobbere og omskoler langtidssygemeldte medarbejdere. Det bliver noteret i virksomhedens ansvarlighedsrapport. Foto: Getty Images
Med indsatsen skal det være lettere for lærlinge at søge hjælp, samtidig med at virksomheder, faglige udvalg og skoler bliver bedre rustet til at tage ansvar for et trygt og professionelt oplæringsmiljø. Foto: Getty Images.

I slutningen af oktober rullede programserien ’Bare en lortelærling’ ud på DR TV.

På baggrund af interviews med 28 lærlinge i byggebranchen fortælles der om grænseoverskridende adfærd i et psykisk hårdt miljø, der bærer præg af fysiske konfrontationer, trusler, racisme, sexisme, manglende sikkerhed og et ”hierarki, der udgøres af, hvem der skal nedgøre hvem”, som én beskriver det.

Læs også

Lærlinge udsat for dårligt arbejdsmiljø i tv-program: “Fuldstændig horribelt”

Nu igangsætter 3F, Dansk Industri og Byggeriets Uddannelser en indsats, der skal styrke trivslen, skabe flere bedre lærepladser og sikre, at de voksne omkring lærlingen – mestre, svende, faglige udvalg, skoler og organisationer – ”bliver klædt bedre på til at tage det ansvar, der er deres”.

– Når en lærling oplever grænseoverskridende adfærd, er det aldrig den unges ansvar. Det er de voksnes. Nu igangsætter vi en lang række helt konkrete indsatser, der i endnu højere grad sikrer, at lærlinge bliver mødt ordentligt, trygt og professionelt, siger Signe Philip, vicedirektør i DI.

”Vores ansvar”

Med indsatsen skal det være lettere for lærlinge at søge hjælp, samtidig med at virksomheder, faglige udvalg og skoler bliver bedre rustet til at tage ansvar for et trygt og professionelt oplæringsmiljø.

– For mange lærlinge har oplevet grænseoverskridende adfærd, som de aldrig burde have stået alene med. Det ansvar ligger hos os – hos mestre og svende, hos skolerne og hos organisationerne, siger Claus von Elling, formand for 3F Byggegruppen, og fortsætter:

– Nu tager vi et markant skridt for at sikre, at lærlinge bliver set, hørt og hjulpet, når noget går galt. Vores ambition er, at ingen lærling nogensinde skal være i tvivl om, hvor de kan række ud efter hjælp.

Læs også

Dagens Byggeri: Alle har et ansvar for et godt arbejdsmiljø

Signe Philip lægger vægt på virksomhedernes ansvar for lærlingenes trivsel:

– Virksomhederne spiller en helt afgørende rolle i lærlingenes trivsel. Det er vores ansvar at skabe trygge rammer, ordentlige miljøer og god oplæring hver eneste dag, siger Signe Philip og fortsætter:

– Med de nye initiativer får virksomhederne bedre værktøjer og mere viden til at skabe lærepladser, hvor alle unge kan trives og udvikle sig.

Fakta: Centrale indsatser i programmet ’Trivsel og bedre lærepladser’

  • Ny animationsfilm til lærlinge: giver besked om, hvor lærlingene kan få hjælp, hvis noget går galt – og understreger at ingen lærling skal stå alene.
  • Ny funktion ’Lærlingelinjen’ i logbogen: en kontaktknap, der giver lærlingen kontakt til en uvildig rådgiver inden for 24 timer.
  • Kodeks for behandling af tvistighedsager om mistrivsel: hjælper lokale uddannelsesudvalg med at håndtere sager om mistrivsel professionelt og ensartet.
  • Styrket logbog: nye dialogspørgsmål om trivsel og et oplæringsmål om psykisk arbejdsmiljø, så lærling og mester får en reel snak om hverdagen.
  • Manual til godkendelse af virksomheder: skærpede kriterier for at sikre, at virksomheder kan tilbyde et trygt og ordentligt læringsmiljø.
  • Kompetenceudvikling af de lokale uddannelsesudvalg: nye redskaber til at vurdere virksomheder, der skal godkendes, og styrkede kompetencer til at håndtere behandlingen af tvistighedssager om kritisable oplæringsforhold.
  • Nye oplæringskurser for mestre og svende: udviklet i AMU-regi og designet til at give de voksne omkring lærlingene bedre kompetencer i oplæring og ansvar.
  • Undervisningsmateriale om at sige fra: en ny overgangskompetence i uddannelserne og et undervisningsforløb på alle grundforløb, der giver lærlinge viden og mod til at reagere, når grænser overskrides.
  • Mikromålinger om trivsel: I 2026 igangsættes et projekt, hvor formålet er at blive klogere på lærlingenes trivsel i oplæringen og på den baggrund iværksætte handlinger, som forhindrer mistrivsel og frafald. Målingerne vil også give viden om, hvordan lærlingene oplever oplæringen i virksomhederne, og mulighed for efterfølgende at arbejde med både det faglige niveau i oplæringen, men også med tiltag til at øge trivslen.

Kilde: Dansk Industri.

Relateret indhold